mrs secretary

Selasa, 29 Mac 2011

pantang larang dulu-dulu

Assalamualaikum...(^ ^)

gambar tiada kena mengena dengan ini cerita
sekadar hiasan mata sahaja... hehehehe
pernah tak kawan2 dengar tentang pantang larang orang tua2 zaman dulu2? semua pantang larang ni memang unik dan tak kurangnya ada jugak yang pelik... semasa zaman Mas muda remaja dulu2, memang arwah mak selalu cakap tentang pantang larang ni... kadang2 mak larang Mas buat, pantang katanya! jom kita tengok antara pantang larang orang tua2 zaman dulu2...

anak dara jangan menyanyi ketika memasak, nanti dapat suami tua
hehehehehe... kelakar pulak bila dengar pasal pantang larang ni
Mas dulu kalau masak mesti menyanyi punya! lagu Saloma lah, lagu CT lah
tapi tetap dapat lelaki muda belia lagi hensem gitu! hehehehe...
agaknya mereka larang tu sebab tak manislah kan anak dara
menyanyi melalak ketika masak! nanti bersembur lak air liur tu dalam makanan...

jangan duduk atas bantal nanti naik bisul
haaaaa... yang ini memang kita suka buat kan? 
selamba badak je duduk atas bantal... best sangat ke??
agaknya mereka larang tu sebab bantal tu kan tempat alas kepala
kita ketika tidur, tak eloklah kan duduk atas bantal... kesian bantal tu!

anak dara jangan duduk di tangga, nanti jodoh lambat
zaman Mas anak dara dulu, memang suka duduk kat tangga ni
port favourite ni... terutamanya kalau nak cari kutu kat kepala kawan2
tapi jodoh Mas cepat je... umur 23 dah kawin! (bukan gatal tau, tapi dah jodoh!)
agaknya mereka larang tu sebab tak manislah anak dara duduk
bertenggek kat tangga... macam nak tayang muka je! kalau lawa takpelah...

jangan makan beralih tempat, nanti banyak suami
hehehehe... yang ini pun mesti kita selalu buat kan? 
sekejap makan kat meja makan, sekejap kat depan tv, sekejap kat dapur, 
sekejap kat dalam bilik! (eh? ada ke yang buat camni?)
tapi Mas tak buat tau! Mas suka makan kat satu tempat je... depan tv lah!
agaknya mereka larang tu sebab memang tak senonoh lah kan makan
beralih tempat ni... pastu susah nak sapu nasi yg bersepah merata2 tempat tu!

jangan buka payung dalam rumah, nanti ular masuk
hurmmm... apa kaitan payung ngan ular? pelik benor lah...
Mas pernah je buka payung dalam rumah tapi takde pun ular yang datang
kena marah ngan mak adalah... hehehehehe
agaknya mereka larang tu sebab takut tercucuk mata kot?

ini jelah yang Mas tahu dan nak kongsi dengan kawan2... tapi mungkin banyak lagi pantang larang lain yang Mas tak tahu kot? agak2nya zaman sekarang ni ada lagi tak orang ikut pantang larang ni??

12 ulasan:

  1. pantang-larang dulu tu sebab nak asihat secara psycho je.bile kita dengar sebab-sebab pantang larang tu kita mesti takut kan walaupun tak betul.tapi saya mula terpikir pasal nyanyi kat dapur tu.macam betul je sebab tgk dato' siti nurhaliza.hehehe.gurau je.

    BalasPadam
  2. storyfromme;
    tulah pasal! pandai kan mereka psycho2 kita...hehehehe

    kes dato' CT tu akak pun rasa ada betulnya...hahahahaha

    BalasPadam
  3. maboi,, ada sesi kutuk ct ek..ehhe.. Khalis dulu mak cakap jangan baring meniarap,, nnt tak power..masa tu bujang lagik..hehe... takut jugak.. Alhamdulillah..power la jugak..

    BalasPadam
  4. khalis;
    bukan kutuk...gurau2 je!
    peminat ct lah tu......
    ooooo ye ke? akak tak penah dgr pun tentang pantang larang ni?

    BalasPadam
  5. tu la..nora pun selalu fikir pantang larang ni..memang psycho, tapi yg takut tu..bila saja-saja buat, kebetulan pulak jadi (balasan tak dengar nasihat orang tua2 kot)

    tapi memang tak minat kalo tgok anak dara duk bersidai dekat tangga atau kat luar rumah nun..buruk tau...(marah kat anak buah yang suke bersidai nun..)

    BalasPadam
  6. bls knjgn dr segmen BA..
    nice blog :)

    BalasPadam
  7. nora;
    memang ada benarnya pantang larang ni walaupun kadang2 tak terjadi pun apa yang dilarang tu, tapi ini mungkin cara orang tua2 berkias dengan kita kot?

    BalasPadam
  8. sharienz;
    terima kasih..dtglah lagi lain kali!

    BalasPadam
  9. dulu.. secara kiasan dengan bahasa yang indah dan cantik, teguran secara halus dan berlapik..

    sekarang.. hilang terus pantang-larang tu..

    contoh: jangan main dekat luar waktu maghrib.. kalau dah keluar rumah balik malam2, jangan terus masuk dalam rumah, tunggu dulu kat luar rumah..

    sekarang.. mana ada... zaman dah maju tak terfikir pantang-larang yang kekadang mampu memberi kesan kepada kita..

    BalasPadam
  10. aizamia3;
    betul tu...orang2 dulu mmg menegur dgn cara elok agar memberikan kesan kepada kita~

    BalasPadam
  11. byk sgt pantang larang mcm jangan makan berpindah-pindah tempat, nnti kawin ramai(utk lelaki mane yg suke, bole la amalkan mane la jadi kenyataan..heheheh.).

    stp pantang larang tu xla smua tsurat, just nak didik kite scara tersirat..hehehe...

    BalasPadam
  12. hardy boy;
    hehehe...nak cubalah tu kan?

    tapi memang betul...pantang larang ni boleh mengajar kita supaya lebih menjaga budi pekerti!

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com