Logo KBBA

terkini dan sensasi

Jumaat, 29 April 2011

ampunkan saya MAK!!

Assalamualaikum...(^ ^)

MAK : nak... marilah tolong mak kat dapur ni! tak kesian ke kat mak buat kerja sorang2... 
ANAK : alahhhh... mak ni! orang perempuan je yang buat kerja2 dapur ni... saya lelaki, takkan nak buat semua kerja tu... ishhhhhh, tak nak lah!

MAK : apa salahnya kalau tolong... siapa lagi mak nak harapkan? mak cuba ada seorang je anak... kamulah madu, kamulah racun! marilah nak, tolong mak!
ANAK : mak ni tak faham ke? orang tengah sibuklah! mak buatlah sorang2... kalau mak tak larat nak buat, mak mintalah abah tolong... 

MAK : alaaaaaa... anakku sayang! abah kan kerja... sekali ni je mak minta tolong, kalau mak dah takde nanti tak perlu dah nak susah2 tolong mak... marilah sayang!
ANAK : apalah mak ni... tak dengar ke orang cakap? orang sibuklah, tak faham bahasa ke?

MAK : hurm... takpelah kalau tak nak tolong! (keluh ibu dengan hati yang sedih... tiba2!)

MAK : anakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk... tolong mak nak, sakit ni! tolonggggggggg... (sayup je kedengaran suara ibu meminta tolong dan akhirnya senyap begitu sahaja)

ANAK : apa lagilah mak aku ni... tak habis2! haaaaaaa... mak nak apppp.... (terdiam si anak seribu bahasa bila terlihat ibunya terbaring kaku di atas lantai dapur) 

ANAK : makkkkkkkkk!! kenapa ni mak? jangan tinggalkan saya mak! maafkan saya mak... ampunkan saya mak... makkkkkk, bangunnnnnnnnnn!! (terpekik terlolong si anak memanggil ibunya namun sudah terlambat... ibunya sudah tidak bernyawa!)

insaf, menyesal, sedih dan menangis... semua itu sudah tak berguna lagi! kenapa semasa hayatnya masih ada kita tak pernah ada perasaan sebegitu? walaupun cerita ini hanya rekaan tapi Mas percaya perkara sebegini mungkin pernah terjadi... mintalah ampun banyak mana sekali pun tapi sudah terlambat! ibu kita dah pergi, ibu kita dah tak bernyawa dan ibu kita dah mampu untuk berkata2...

tegarnya si anak berbuat begini... sedangkan Mas yang menyayangi dan menjaga mak sebaik2nya sehingga mak menghembuskan nafas terakhir masih tertanya2 adakah mak ampunkan dosa Mas terhadapnya... inikan pula anak yang derhaka sebegini! kawan2 jadikan cerita ini sebagai teladan... sayangilah mak kita selagi dia masih ada! janganlah bila ibu dah tiada baru kita nak menyesal... tak berguna lagi!

10 ulasan:

  1. x dapat bayangkan jika keadaan itu benar2 terjadi..mak pergi tak kan kembali ;(

    bila duduk berjauhan lg terasa rindunye dgn mak..

    BalasPadam
  2. huuu.... sedihnye... teringat kat mak angkat yang da yg xde. walaupun mak angkat tp die yg membesarkan saye dr baby lg.. bile die da xde ni rase kehilangan sgt2.. setiap saat tak pernah lupe kat die.. jd hargailah ibubapa kite selagi mereka msh ade... =))

    BalasPadam
  3. uih... xnk wat cmtu... sayang mak eddi... huhu

    BalasPadam
  4. Hari ibu tak lama lagi..
    Kembali mengenangkan nostalgia bersama mak tersayang..

    Al-Fatihah buat Mak (Faziah Abdul Rahman)

    BalasPadam
  5. @NoRa DaDiLLa
    betul tu...kita yg dah merasai kehilangan ni yg lebih menghargai!

    BalasPadam
  6. @TrigYy
    jangan buat tau!
    sayang mak sepenuh hati..

    BalasPadam
  7. @Sal Saari
    huhuhuhu...tiba2 terasa sebak!
    tak dpt nk bayangkan perasaan ketika hari ibu nanti..

    BalasPadam
  8. sedihnya.tak sempat nak minta maaf.

    BalasPadam
  9. @storyfromme
    sedih kan...
    harap kita tak begitu!

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com