terkini dan sensasi

Khamis, 14 April 2011

sikap negatif... inilah masa untuk berubah!

Assalamualaikum...(^ ^)
  
sempurna atau tidak kita dari segi fizikal pasti kita tetap akan punyai sikap negatif... Mas pun punyai sikap negatif yang perlukan perubahan... pasti kawan2 pun macam tu kan? tanya balik pada diri kita sendiri kenapa kita miliki sikap negatif tu? adakah kita nak berubah atau nak biarkan begitu saja? bagaimana dan bila nak mula ubah sikap tu?

jawapannya ada pada diri kita sendiri... kita saja tau apa sikap negatif kita dan kita juga yang tahu apa perlu dilakukan untuk berubah! takkan kita nak cakap pada kawan macam ni "kau tolong ubah sikap negatif aku yang suka ponteng kerja ni!" mana boleh macam ni? sikap kita sendiri nak suruh orang lain tolong ubahkan...

apa yang perlu kita lakukan untuk ubah sikap negatif ni sebenarnya terpulang pada kita sendiri! tentu kita punya cara kita tersendiri kan? tapi bagi Mas cara yang paling mudah ialah...
  • senaraikan apa sikap negatif  yang ada dalam diri kita
  • kaji satu persatu kenapa kita punyai sikap tersebut
  • cari cara bagaimana kita nak berubah kepada yang positif
  • cuba berubah sedikit demi sedikit sehinggalah berjaya
insyAllah kalau kita mempunyai azam yang kuat untuk ubah sikap negatif tu pasti kita kan berjaya... tapi kalau sekadar melepas batuk di tangga je, sampai bila2 pun kita akan tetap begitu! 

12 ulasan:

  1. seseorang itu akan berubah jika memotivasikan diri bersama-sama dengan dorongan dari rakan @ orang terdekat :)

    BalasPadam
  2. @storyfromme
    betul tu...
    tapi sebelum didorong oleh orang lain kita kena dorong diri kita sendiri dulu!

    BalasPadam
  3. hye k.mas.. heee... 1st time komen disini...;)
    betul 2 k.mas.. kalo kte x ubah diri sendiri sape lg nk ubahkan... tp kne ade kekuatan jugak nk berubah... kalo tak, jd blikla perangai lama 2.. hehe...=))

    BalasPadam
  4. hm, camne klau kte try positif tp org sekeliling negatif....

    BalasPadam
  5. @NoRa DaDiLLa
    terima kasih sudi singgah n komen..
    di samping kekuatan, kita kena doa dan tawakal agar kita dikuatkan semangat utk berubah!

    BalasPadam
  6. @Ayuni
    memang tak dinafikan ada yang sebegitu... tapi kalau kita asyik nak kira pandangan orang sudah tentu kita susah nak berubah!

    yang penting niat di hati kita..

    BalasPadam
  7. kita xboleh sruh org ubah tp kita boleh mnx dorang bimbing kita untuk brubah.. tpi kita pon kna la ada azam yg tggi tuk brubah cs nk brubah dr yg buruk kpd yg baik tu bnyak dugaany :)

    jemput singgah ANASAURUS :)

    BalasPadam
  8. Dah start dah

    http://notaekstravaganza.blogspot.com/2011/04/next-top-blogger-1-episod-1.html

    Ready.Set.GO!

    BalasPadam
  9. @Farhana Jafri
    Mas setuju!
    nak berubah perlu cekal, tabah dan kuat semangat kan?

    BalasPadam
  10. @Awie Omar
    oh! dah start ye...
    akan terjah sekarang...

    BalasPadam
  11. kalau tak niat nak ubah sikap yg buruk tu, org len tolong sekuat mana pon, tak kan berubah nye sikap tu, =)

    *kite suke ponteng klas, +_+

    BalasPadam
  12. @kAmi dAn mEreKa!!
    mmg betul tu!
    semuanya terpulang pada diri kita sendiri..


    ooo suka ponteng kelas ya!

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com