Logo KBBA

terkini dan sensasi

Sabtu, 7 Mei 2011

ada blogger tak ikhlas dalam berblog

Assalamualaikum...(^ ^)


ikhlaskah kita dalam berblog? sebenarnya keikhlasan itu terpulang pada pendirian masing-masing, berteraskan apakah matlamat sebenar mereka berblog... sepanjang 4 bulan lebih Mas berblog Mas rasa ada segelintir blogger tidak ikhlas dalam berblog! rasanya mereka sekadar berblog untuk dapatkan follower yang ramai sahaja... apa yang dapat Mas perhatikan sepanjang Mas berblog, beginilah cara blogger tak ikhlas ni berblog...

(i)  follow blog tersebut kerana nak join contest atau GA sahaja... bila penganjur contest atau GA tetapkan syarat supaya follow blog mereka jika nak join, maka blogger yang tak ikhlas ni terpaksalah follow blog itu! bila dah habis contest atau GA ditakdirkan dia menang, memang dia tak akan tekan butang unfollow tu... cuba kalau dia ditakdirkan tak menang confirm dia akan unfollow terus blog penganjur tu! dah pernah mengalami masa anjurkan contest pertama, ada dua/tiga blogger yang tak menang terus unfollow... 

(ii)  mengharapkan blog yang dilawatinya akan lawat blog dia semula... memang sebolehnya kita nak balas balik kunjungan blogger yang datang ke blog kita dan tinggalkan komen! tapi kadang kala tu mungkin kita sibuk dan tak sempat, jadi kita terlupalah nak lawat blog dia semula... oleh kerana blogger ni memang tak ikhlas berblog, sekadar nak harapkan kunjungan balas jadi dia terus unfollow blog kita! Mas dah mengalaminya sendiri... memang Mas jarang balas kunjungan dia, pastu Mas tengok dia dah unfollow blog Mas! nak buat camne kan, itu hak dia!

(iii)  follow blog kita sebab nak harapkan kita follow dia semula... kenapa kita follow blog tu? adakah kerana blog tu memang best atau sekadar nak harapkan dia follow kita kembali? kalau blogger tu tak ikhlas memang dia harapkan macam tu... kalau kita tak follow balik blog dia, terus dia akan unfollow blog kita! ini pun Mas dah rasai sendiri... jadi kalau tak ikhlas jangan follow blog Mas!

kalau kita suka dengan blog tersebut mesti kita follow blog dia dengan ikhlas kan? kita baca entri dia setiap hari dan tinggalkan komen... kalau kita ikhlas buat semua tu, kita tak akan unfollow kalau dia tak buat kunjungan balas ke blog kita! jadi fikirkan kembali apa sebab sebenar kita follow blog tersebut? ikhlas atau tidak... atau sekadar harapkan balasan!

30 ulasan:

  1. macam shera lak orang yang unfollow tu shera tak perasan.. akak boleh perasan ea die unfollow..

    agaknyer kalau shera perasan.. mesti shera kecik ati.. taching lebey2.. sebab tu orang yg unfollow selalu shera tak perasan.. hehe..

    sabar au kak.. manusia macam2 perangai.. nak cari2 yang betul ikhlas tu sikit.. ^_^

    BalasPadam
  2. sye sngt setuju dgn statement nie..kalau xikhlas wat pew follow...paling xleh blar blh plak minta kita follow dye balik...apew nie..=P

    BalasPadam
  3. ツ relax arr mas..sy ni ha mas ada jugak dtg komen sekali sekala tp tetap setia follow ur update entri. kita prasan jugak semalam total follower mas kurang drpd spatutnya.

    sy nak tau apa contest pertama yang mas buat hari tu ye? saya missed.

    BalasPadam
  4. terpulang pada individu :) masing masing ada pegangan. naz dengan cara lelaki sulit naz aawww hahahaha

    BalasPadam
  5. betul tu kak... nak follow biar ikhlas... kalau follow tu bukan sekadar follow je mesti jugak akan baca entri kita kan...

    sekadar pendapat dari blogger kecik macam saya :) chill tau kak :)

    BalasPadam
  6. hanya dr sndr tahu ke tak ikhlas kn ^^

    BalasPadam
  7. agree sangat sangat dengan statement akak neyh >.<
    btw ,
    akak ley perasan ae . .
    sape sape yang unfollow blog akak ?
    wahh >.<
    klau saya . .
    memang tak kan perasan lahh . .
    hehe ~

    : MRS LAT (:

    BalasPadam
  8. huhuhuhu.. edi ikhlas tak kak?

    BalasPadam
  9. Kehebatan blog bukan pada nilai follower.. tapi pada nilai komen entry mereka.. Kalau follower ramai, tapi entry kosong.. baik tak payah..

    *kalau entry berita takde komen, mungkin tak pelik sangat memandangkan orang tak boleh nak buat andaian.. tapi kalau entry personal.. paham paham lee..^^

    BalasPadam
  10. setuju setuju setuju....
    ada blogger yg ta ikhlas kn...
    bila kita ta bls knjungn dyorng trus unfollow...
    kdg2 kita ni sibuk dengn hal lain...
    bukn 24 jam duk mengadap lappy kn...

    BalasPadam
  11. betul tu mas..terpulang kepada hati masing2..

    BalasPadam
  12. @Ayie
    Mas tak kata blog tu hebat sebab ramai follower, tapi daripada follower jugalah kita boleh tau blog kita dikenali atau tidak!

    memang Mas tak pernah paksa orang baca dan komen blog Mas tapi Mas tau siapa pembaca setia atau pembaca yang sekadar nak harapkan balasan...

    kalau awak rasa nilai follower tu tak penting kenapa awak letak gadget follower kat blog awak? tepuk dada tanya diri sendirilah..

    BalasPadam
  13. @Lya AsyLya
    betul tu...
    tapi Mas tak kisahlah itu hak dia, mungkin dia dah boring dgn blog Mas!

    BalasPadam
  14. @ishiko
    mmg betul kita sendiri tau keikhlasan kita tapi kadang2 dalam keikhlasan pun orang boleh berpura2...

    BalasPadam
  15. terima kasih pada yang sudi komen entri ni dan terima kasih juga kerana setuju dan memahami...

    Mas tak kisah pun sebenarnya kalau ada blogger yg nak unfollow blog Mas tapi kenapa setelah sekian lama dia follow blog Mas tiba2 boleh unfollow!

    jadi kepada kawan2 yang baru nak follow blog ni followlah seikhlas hati...mmg ada yang berkata nilai follower tu tak penting tapi bagi Mas follower lah yg memberi semangat utk Mas berblog... dari jumlah follower tulah kita boleh tau blog kita dihargai atau tidak!

    BalasPadam
  16. betul2..
    Bagi saya follower xramai pon xpe,tapi kalo entri tu berfaedah atau menarik atau ada ape2 tarikanla pada satu2 blog tu membuatkan orang rasa nak Ffollow dah cukup-)

    Kalo follower dah beratus/beribu-boleh perasanke orang unfollow??hu2..

    BalasPadam
  17. @dreamygirl
    mmg betul tu...org akan follow blog kita kalau blog kita menarik! tapi bagaimana pula kalau orang yang dah lama follow blog kita tiba2 unfollow?

    kalau follower dah beribu2 mmg tak kisah tapi follower Mas ni seribu pun tak sampai lagi...huhuhu

    BalasPadam
  18. tak perasan gak..kalau ada yg tetiba unfollow..

    BalasPadam
  19. hi mas..dtg follow mas..ikhlas tau ni..hehe

    BalasPadam
  20. harap2 blogger skarang tak ada mcm tu..=)

    BalasPadam
  21. terima kasih kerana menjadi follower ke-200 blog gary.. terima lah hadiah x seberapa dari gary yer... kat sini..=)

    http://garyasip.blogspot.com/2011/05/follower-ke-200-dah-datang.html

    BalasPadam
  22. sokong akak.. :)
    naana pn penah kene..
    biar je la..
    what goes around comes around.. :)

    BalasPadam
  23. emmm sy dah terkena macam ni. sebab tu sekrg dah kurg blogwalking. followers yg ada skrg pun dh memadai.
    sy ada kira followers sy dan sy perasan bilangan dia ada menurun lak. selidik punya selidik dapat tahu lak sape. (budak budak rupenyer) tp tak kisah arr, lantak pi lah dier.

    BalasPadam
  24. @Awie Omar
    Mas pun dapat tau sape orangnya sbb dia mmg selalu dtg blog Mas... mungkin dia unfollow Mas sbb Mas jarang balas kunjungan dia!

    tapi Mas tak kisah, Mas still datang ke blog dia dan komen..

    BalasPadam
  25. ade juga yg mcm tu eh kak?somel pulak xkisah pon...somel suke jelajah blog sesape pon sbb byk ilmu yg boley dikutip n dkongsi sm...somel xkisah org xfollow blog somel sbb somel punye ayat btabur, malu kang org bace :)

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com