mrs secretary

Sabtu, 7 Mei 2011

jajan atau cekedis favourite Mas masa kanak2

Assalamualaikum...(^ ^)

apa itu jajan? apa itu cekedis? jajan atau cekedis ini ialah bahasa pasar yang digunakan sebagai panggilan lain  untuk makanan ringan... kalau masa kanak2 dulu memang suka sebut jajan atau cekedis je! pastu ada beberapa jenis jajan/cekedis yang menjadi pilihan utama kalau nak beli... inilah antara jajan/cekedis kegemaran Mas!

  • pop corn perasa durian + jagung... ini memang cekedis favourite Mas ni! masa kanak2 dulu harga cekedis ni cuma 20 sen je sepeket! kalau balik sekolah, mesti singgah kat kedai runcit tepi jalan untuk beli... pastu mesti makan sorok2 sebab takut adik beradik lain minta sikit... punyalah sedap cekedis ni! sekarang ni susah dah nak jumpa cekedis ni kat kedai2 runcit kan?
  • maruku ikan... sedap wooo! lemak2 masin rasa dia... satu peket ni rasanya 20 sen juga kot? husband Mas sampai sekarang suka maruku ni... kalau jumpa kat mana2 kedai runcit mesti beli!

  • bubble gum 88... memang glamourlah bubble gum ni masa dulu2! satu paket ni ada 3 biji, mesti warna merah, oren dan kuning! harganya pula rasanya 20 sen atau 30 sen... kalau Mas makan bubble gum ni mesti 3 biji sekali sebab nak buat belon gelembung besar! hehehehehe... sedaplah bubble gum ni, tak macam chewing gum sekarang! macam tak pernah jumpa dah kat kedai runcit kan?
  • nini celup-celup... jajan ni Mas suka jugaklah sebab kat tv suka tayangkan iklan nini celup-celup ni... bukan nak makan sangat tapi nak beli sebab nak nyanyi2 macam dalam tv tu! satu bekas ni harganya 50 sen je...
  • keropok Mi-Mi... cekedis ni pun favourite jugak! kalau makan satu peket memang tak cukup... kalau boleh nak 10 peket! rasanya sekarang masih banyak lagi dijual di kedai2 runcit... kalau beli mesti rebut2 makan ngan anak2! kadang2 tu Mas yang makan lebih dari diaorang... hehehehehe
macam mana kawan2, suka tak makan jajan atau cekedis ni... kalau suka sila angkat tangan \(^ ^)/ macam saya!


25 ulasan:

  1. dulu x kenal pon ape tu jajan. yang tau pon cekedis je. antara semua makanan ringan tu, paling suke twisties

    BalasPadam
  2. termasuk jajan yang jagung tu... dalam paket tu ada 2 je.. hahaha...

    BalasPadam
  3. suka!!! (sambil angkat tgn). rsa nyer chewing gum tu seposen je kot.

    BalasPadam
  4. suka!..esp kopok mi-mi tu..hehe..
    ~menaip guna jafi kiri sbb jari sebelah lagi ngah suap masok mulut kopok ni..hehe=P~

    BalasPadam
  5. suka kopok mi-mi! *dulu xtau jajan tu apa? huu

    BalasPadam
  6. best maruku ikan tu..hehe :D
    salam perkenalan mas..

    BalasPadam
  7. suke jajan drian tu dlu,.haha,.lawak lak bile ingt blk,berebut bongkar plstik bile mak blk dr kedai,.kekekkek,.

    BalasPadam
  8. suka gak jajan tu sume..dolu suka yg durian tu..besh! 20sen pastu byk lak isi die...skg da ckit je...hehe

    BalasPadam
  9. SUPER RING terbaek..Sekali ngan gigi jadi oren kalo makan

    BalasPadam
  10. @Freaky
    hehehehe...ye ke? skrg dah tau kan..
    twisties tu mcm baru lagi...ni cekedis yg dulu2 punya!

    BalasPadam
  11. @fiqkbe
    yelah kot? Mas pun tak ingat sgt harganya...maklumlah dah lama tak beli!

    BalasPadam
  12. @MISS QASEH SAIFUDIN
    amboi siap mkn kopok mimi sambil menaip entri tu... menghayati ni!

    BalasPadam
  13. @MissNaL
    mmg best kan kopok mimi tu!
    oklah, skrg dah tau kan..

    BalasPadam
  14. @M Fizan
    best kan?
    salam perkenalan jugak!

    BalasPadam
  15. @**::CIKNUURUL::**
    betul tu, kalau kopok jagung ni mesti berebut2...

    BalasPadam
  16. @Ly_Tulip
    betul tu, dulu 20 sen byk!
    skrg rasanya harga dia dah mahal sikit pastu isi pun sikit..

    BalasPadam
  17. @ROROI
    hehehehehe...betul tu, oren gigi!

    BalasPadam
  18. pop corn perisa jagung tu je faveret masa kecik cik pulau..
    yang mimi tu pulak baru jumpa skang.. hahaha

    BalasPadam
  19. @cik pulau
    akak pun suka pop corn jagung tu..
    hehehehe...baru jumpa ye kopok mimi tu! sedap tau..

    BalasPadam
  20. sis citarasa kite samalah...semua tu pun kite suka.yg susah nk jumpa skrg ni bubble gum 88 tu...tak merasa anak kite tau

    BalasPadam
  21. @||aLeaSaRa||
    sama ke? hehehehe
    tulah mmg susah dah nak cari bubble gum ni kan?

    BalasPadam
  22. wah....kenangan la...yg buble gum 88 tu deqdeq suka juga beli wkt kecik dulu...tp skrg ada lg ke...

    klu keropok mimi, smpi skrg pn suka mkn lg

    BalasPadam
  23. pop-corn... huhuhu.. sedaaap tuuu

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com