terkini dan sensasi

Selasa, 9 Ogos 2011

orang buang, aku buang jugaklah!

Assalamualaikum...(^ ^)

semalam macam biasa pergi ke bazar Ramadhan... turun je dari kereta dah terbau aroma yang meloyakan tekak! dahlah puasa, tak pasal2 muntah pulak... rupanya bau busuk itu datang dari arah longgokan sampah berupa sisa2 makanan di tepi sebuah tong sampah! 

gambar pinjam google... gambar sebenar lupa nak snap!
Mas hanya mampu gelengkan kepala... kalau tong sampah tu dah penuh takpelah jugak, mungkin salah pihak berwajib sebab tak angkut sampah2 tu... tapi tong sampah masing kosong lagi dan besar pulak tu, tapi kenapa sampah di buang di luar tong!

kadang2 geram jugak dengan sikap peniaga bazar ni... dahlah mereka berniaga dapat untung berlipat kali ganda sehari, tapi kebersihan berhampiran bazar mereka tak mahu jaga! sisa2 makanan dari jualan mereka campak camtu je, padahal tong sampah dah disediakan... mungkin prinsip mereka, orang lain buang jadi aku buang jugaklah!

Mas tak cakap semua buat camtu, mungkin segelintir je! tapi kerana yang sedikit nilah menjejaskan nama semua orang... sepatutnya kebersihan tu perlu dititip beratkan, dahlah itu tempat berniaga makanan! kalau bau yang meloyakan itu dihidu hari2, nak beli makanan pun tak selera kan?

18 ulasan:

  1. mmg tak beli lah kalau dekat gerai dia tu ada bau2an tambahan...huhu

    BalasPadam
  2. betul, dalam islam pun ada menyentuh mengenai kebersihan

    BalasPadam
  3. betul2..nnt perniagaan sndiri yg terjejas jika ada bauan yg tak menyenangkan kak mas :)

    harap ada kesedara sivik dlm diri kita..

    BalasPadam
  4. diorang ni mmg.. klulah tong smph tu dpn umh diorng.. bru naek hanging..

    BalasPadam
  5. sllu gak tgk org cm ni.paling seday bile org buang dlm sungai.dorg ni tak de otak kot.

    BalasPadam
  6. yelah agaknya tu...ikut je peel org lain...

    kalau sy mmg xselera dh nk mbeli kat gerai dekat2 situ...mesti byk lalat

    BalasPadam
  7. kebersihan kan separuh drpd Iman kan kan

    BalasPadam
  8. Aiyooo.. Tapi kadang2 salah pihak kerajaan tempatan lah.. Dorang yang kadang2 tak sediakan tong sampah yang banyak.. Dah sah sah tempat tu bazaar konfem banyak makanan dan konfem banyak sisa makanan.. Ermmmmmmm, yang peniaga pun sama jugak.. Dah tahu takde tempat bawak jelah balik sampah tu.. Hahaha..


    Entry Terbaru : Nota Tun Dr Mahathir Bertajuk "Menghancurkan UMNO"

    BalasPadam
  9. percaya tak kat spore tak boleh jumpa pemandangan macam ni...?

    BalasPadam
  10. kt sini yg sepahkan makanan camtu monyet la... abis tong sampah diterokanya

    BalasPadam
  11. org makan taik ko pon makan taik

    takkn nk ikut bende tak baik

    BalasPadam
  12. dorg jugak yg rugi klu xde org dtg nnt..hurmm geli kot nk beli mknn klu kwsn tu busuk! =.=

    BalasPadam
  13. errkk..geli akan bertambah bila lihat+bau..kalau tengok tak bau maybe semput2 tahan lagi tapi kalau dah berbau..bek cabut dari beli kat situ..-.-

    BalasPadam
  14. tau takpe..dahla kita nak beli makanan,,. kalau loya camne nak makan.. tol tak?

    BalasPadam
  15. Nak tunggu bumi ni di tenggelami sampah sarap kot.. =..="

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com