Logo KBBA

terkini dan sensasi

Selasa, 16 Ogos 2011

tipu puasa

Assalamualaikum...(^ ^)

gambar kredit to www.kartunisubi.com
nak didik anak2 puasa, bukannya mudah... kena betul dengan caranya! kalau boleh kita mahu dia berpuasa di depan kita dan juga di belakang kita... sudah pasti kita tak mahu mereka hanya berpura2 puasa di depan mata kita tapi tanpa pengetahuan kita mereka tidak berpuasa sebenarnya!

macam mana kita nak didik mereka agar benar2 ikhlas dalam berpuasa? yang paling penting sekali kita ajar mereka solat dulu... kerana solat itu tiang agama! kalau tiang dah kukuh, pasti yang lain juga akan teguh berdiri...

kemudian kita jangan paksa mereka dalam berpuasa... sebaliknya kita ceritakan kelebihan dan kebaikan berpuasa! dapat pahala, dapat berbuka bersama2, dapat makan sedap2 dan akan dapat duit raya! bila mereka dah tahu banyak keseronokan akan diperolehi, mesti mereka akan berpuasa dengan ikhlas!

tegaskan kepada anak2 kita supaya jangan berbohong... kalau tak larat nak berpuasa, suruh mereka beritahu kita! pastu janganlah pulak kita marah dan tetap berkeras nak suruh mereka teruskan puasa... kerana paksaan itu akan membuatkan mereka menipu dalam berpuasa!

11 ulasan:

  1. betul2, setuju semua tu :)

    BalasPadam
  2. erk tula

    ank murid pun sebok nk bukak pose

    BalasPadam
  3. Latihlah anak berpuasa seperti ustaz saifulislam.com :)

    BalasPadam
  4. memang kena tegas ngan anak anak ni kak mas...kena didik awal2 supaya bila dah besar mereka tau mana yang salah mana yang betul :)

    tapi kesabaran memang kunci utama dalam mendidik anak2 hehehe

    BalasPadam
  5. betul tu... bab agama kita kita beri sepenuhnya ilmu yang kita tahu

    BalasPadam
  6. takutnya nak didik anak2 nt..sebab kecik2 boleh tahan degilnya.

    BalasPadam
  7. yang penting kita kena jadi role model terbaik untuk anak2 contohi.. :)

    BalasPadam
  8. YE BETUL TU,SETUJU SGT2!ALHAMDULILLAH ANAK KEMBAR KITE DARI TADIKA MMG SNG BERPUASA.FAKTOR SEKELILING DAN SKGN MMG PENTING,SELAIN DIDIKAN AGAR MEREKA TAU APA YG WAJIB,APA ERTI DOSA DAN PAHALA.

    BalasPadam
  9. nice tip dr sorg ibu.. hehhhe

    BalasPadam
  10. bagi hadiah sape yang puasa penuh.... hehehehe

    BalasPadam
  11. amik ilmu sebelum ada anak ni :D

    ank buah nina selalu buat2 lupa hehe

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com