Logo KBBA

terkini dan sensasi

Selasa, 20 September 2011

kau senanglah dah kahwin...

Assalamualaikum...(^ ^)

kau senanglah dah kahwin, semua suami tanggung!

kau senanglah dah kahwin, nak kemana2 suami bawakan!

kau senanglah dah kahwin, nak itu ini suami belikan!

marriage by Zalitak on deviantArt
janganlah mudah berkata begini pada orang yang dah kahwin... jangan ingat perkahwinan itu satu perkara yang mudah dan senang semuanya! sebenarnya tanggungjawab orang yang dah berkahwin lagi berat... baik suami atau pun isteri!

walaupun bila sudah berkahwin isteri menjadi tanggungan suami tapi tidak semestinya semua terletak di bahu suami... isteri seharusnya sama2 membantu apa yang patut bagi meringankan beban suami! jadi tiada istilah, bila dah kahwin semua keperluan isteri dan rumahtangga suami yang tanggung... sama2 tanggung dan berkongsi, itu kan lebih baik!

nak kemana sahaja suami bawakan... tidak semestinya! isteri zaman sekarang sudah ramai yang pandai berdikari sendiri... tidak 100% mengharap suami jika mahu pergi ke sesuatu tempat! kalau asyik harapkan suami alamatnya duduk terperap kat rumah sajalah... kan lebih bagus kita berdikari kerana sekiranya ada apa2 kecemasan semasa suami tiada, kan senang!

nak itu ini suami belikan... tak jugak!  memanglah suami perlu beri nafkah untuk isteri tapi jangan ingat isteri boleh minta apa saja dengan suami! sekiranya isteri mampu beli sendiri, tak salah dia beli kan? lagipun cara ini boleh ringankan sedikit beban suami...

jadi berkahwin atau tidak sama sahaja... semua ada tanggungjawab masing2 sebagai khalifah di bumi Allah! yang berbeza cuma apa dan bagaimana tanggungjawab tersebut!


16 ulasan:

  1. ada senang susahnye dah kawen n lum kawen ni kan..

    yg dah laluinye je tau apa rsnye...;)

    *alahai takutnye nak kawennnnn boleh ke jadi isteri org nih hehe

    BalasPadam
  2. lg senang membujang
    kita nk kemana2, tiada yg menghalang

    cuma tiada keseronokan di situ :)

    BalasPadam
  3. Sangat setuju dengan mas.. tanggungjawab pasangan yang dah berkahwin lagilah berlipat ganda dari yang belum.. itu belum masuk bab bab penjagaan anak anak, keluarga sebelah memertua dan lain lain lagi tu hehehe

    BalasPadam
  4. senangnyer kalau dah berkahwin setiap benda yg kita nak buat..leh berpakat dulu :)

    kalau tak kawin pun, leh jer senang ke mana mana dan itu ini bersama keluarga :)

    ada kelebihan di mana mana..cuma kadang kadang kite je tak nampak benda tu hehe..

    BalasPadam
  5. apabila kt berkahwin lagi besar tanggungjawab kita

    BalasPadam
  6. kawin susah cara kawin..bujang susah cara bujang..eh senang pun sama la..hehe..tapi kawin berteman..bujang sorang2 jer..huk2..sedey..

    BalasPadam
  7. betol3
    itulah
    kalo nak bina masjid
    kene benar2 pikir
    mampu ke idok kan
    hmmmmm

    BalasPadam
  8. humm..btul tu kak, bgi wanita yg bekerjaya... jgn suka ckp ayat spt di atas kpd mereka

    BalasPadam
  9. salam mas...byk dugaan sebenarnya dlm berumahtangga ni dan kita kenalah bertolak ansur sesama sendiri barulah segalanya dpt diatasi dengan baik n harmoni...:)

    p/s yg berckp begitu biarlah apa yg die org nak ckp...:)

    BalasPadam
  10. ada jugak orang dah kawin nak bujang semula...!

    BalasPadam
  11. thumbs up!!! betul sgt2

    BalasPadam
  12. tak kawen lagi pun dah rasa berat pikul tanggungjawab.. inikan pulak dah jadi isteri org nanti, huhuhu

    BalasPadam
  13. ngee tak boleh semudah itu ckp pada mereka yg dh berkahwin. pro and contra bila dah berkahwin ni. ada yg susah dan ada jg yg senang. sama jg mcm org yg bujang ni heheh

    BalasPadam
  14. suh je org yg bercakap tuh kawen...baru tahu susah senagnya...hehe

    BalasPadam
  15. kahwin ni benda yang besar dan serious. bukan duk rilex je. mmg lah dosa ke, nafkah ke suami tanggung tp kita sebagai ibu ni?? salah didik anak, ibu juga dosa kan?? jgn pandang remeh bnda ni.

    BalasPadam
  16. Suami dan isteri masing masing ada give and take bukan yang isteri goyang kaki dan letak segalanya atas kepala si suami sebab tu orang cakap perkahwinan ni bukan mudah , sebab ianya melibatkan perkongsian hidup antara si isteri dan si suami istilah 'alaa,kau dah kawen senang laaah !' tu amat amat lah tidak di galakkan..Hehe :D

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com