Logo KBBA

terkini dan sensasi

Selasa, 18 Oktober 2011

kurung anak ke?

Assalamualaikum...(^ ^)

sibuk jiran sekeliling bertanya kenapa Mas jarang benarkan anak2 Mas main di luar rumah... siap ada yang cakap Mas kurung anak! terpulanglah mereka nak cakap apa...

Mas memang tak akan biarkan anak2 main di luar tanpa pengawasan Mas atau husband... walaupun mereka hanya main di kawasan perumahan tapi kita tak tahu apa yang mereka lakukan kalau tak diawasi... dahlah mereka bercampur gaul lelaki dan perempuan, pastu ada jugak anak2 yang dah belasan tahun! 

akal anak2 ni panjang, kalau kita tak awasi manalah tau mereka buat sesuatu di luar dugaan... memanglah mereka sekadar bermain, tapi tak mustahil mereka ada buat perkara yang tak elok! pengaruh anasir2 luar kan banyak... anak2 pula suka terikut2 dan meniru!

memandangkan gejala sosial dah semakin teruk sekarang, lebih baiklah Mas awasi dan pantau anak2 dari sekarang... biarlah mereka terkongkong sikit daripada kita menyesal melihat mereka terlibat dengan pelbagai gejala tidak sihat! 

kalau tak dikongkong tidak mustahil anak kita akan jadi macam ni...

11 ulasan:

  1. sokong kak mas..sama lar anak anak kiteorg pun kena pantau apa yg dia cakap..apa yang dia main..tak boleh terlalu percaya dengan zaman yang modern ni ;)

    BalasPadam
  2. bab anak ni tak kesah la org nak kata apa kan. janji kita rasa anak2 kita selamat. dah cukup.

    BalasPadam
  3. salam mas...mama pun sokong ngan pendapat mas diharap anak2 akan lebih menghargai apa yg kita buat tu kn...

    kita sebagai ibubapa harus melakuknnya walaupun apa jua pandangan org lain pada kita janji kita lakukn perkara yg betul...:)

    BalasPadam
  4. sama la kak mas.cuma beza saya kt sini,ada org kata saya tak bagi anak saya berkawan.sebenarnya bukan taknak bagi berkawan,tp dah tau.kalau pegi rumah orang,biasa dia suka nakkan mainan orang.walaupun dia dh ada mainan tu,dia tetap nak bawak balik mainan org.

    sebab tu saya malas nk bawak dia jalan2 sekitar taman perumahan.susah!haha ;)

    BalasPadam
  5. sy sokong sgt2..kdg2 sy xphm dgn parents yg bg ank diorg berkeliaran tnp pengawasan

    BalasPadam
  6. kak mas, biar kongkong skrg drpd sok lusa diorang jd kongkang. famili sy dl mcm tu gak. tp x de la rs tpenjara mn pun. masih lg 'bebas' dgn pengawasan. smpi dah beso pjg pun jiran x tau ada ramai anak teruna dlm rumah sy :)) muahahaha

    p/s: zaman dah berubah, anak teruna lebih suka dok umah berbanding anak dara :p

    BalasPadam
  7. lagi satu... kalo x kawal anak, takut jadi mcm nie [http://bit.ly/pNLG8W] yg tjadi bru2 nie...nauzubillah...mintak dijauhkan!

    BalasPadam
  8. i agree with you, akak. the kids can't play outside tanpa pengawasan parent kerna di luar sana banyak sangat strangers. we can't predict what happen in the future, cuma kita harus ambil langkah2 berjaga2 agar sesuatu yg buruk tidak bakalan terjadi. insyaAllah, nothing bad happen to your kids. mama arisha pun tidak benarkan kami adik beradik main di luar rumah tanpa kawalan mereka even though e're enough matured..:') emm. take care sis. salam untuk family.

    BalasPadam
  9. kak mas, saya rasa bagus tindakan kak mas kurung anak tu. em sy dibesarkan dalam keluarga yg mmg kongkong anak. ni sy dah besar..adik beradik semua jd jenis terperuk taknak keluar. alhamdulillah kami semua takde masalah sosial. teruskan kak mas, pantau anak2. elok untuk masa depan anak2 :)

    BalasPadam
  10. sy ase tindakan kak mas tu betol
    sebb skrg ni
    mcm2 bole jadi kak
    bukn kongkong pon
    cume nak pastikan anak selamat kan kak
    heeeee

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com