Logo KBBA

terkini dan sensasi

Selasa, 25 Oktober 2011

Minta maaf pada anak

Assalamualaikum...(^ ^)

Manusia tidak sempurna dalam semua perkara, ada masa dan ketika kita akan buat silap. Samada kesilapan itu disengajakan atau tidak, jangan malu untuk akui atau minta maaf. Dengan meminta maaf akan merendahkan tahap keegoaan kita dan membuatkan kita lebih dihormati.


Apa yang Mas nak sentuh disini dalam konteks kita dengan anak². Kadang² kita tak sedar termarah anak tanpa sebab, puas anak kita nafikan tapi kemarahan kita masih belum reda. Si anak rasa kecewa dan pernahkah fikir balik yang kita marah dia tanpa usul periksa. 

Jika dah sedar itu salah kita, jangan ego nak minta maaf dengan anak². Kalau kita ajar anak untuk minta maaf jika buat salah, kenapa kita tidak? Tidak hilang pun gelaran kita sebagai ibu bapa kalau sekali kita ucapkan kata maaf tu, anak akan rasa lebih disayangi dan dihargai.

Cara ini mengajar anak kita memaafkan segala kesalahan, mereka akan minta maaf dengan kita bila buat salah. Sebab dia dah set dalam minda, "Kalau mama silap dia minta maaf dengan saya, jadi jika saya silap saya mesti minta maaf jugak." Lihat, anak kita dah memahami kan?

Tidak susah sebenarnya, cuma kita kena buang sikit rasa ego tu!

14 ulasan:

  1. selalu jer say sorry dengan anak anak..kadang kadang teremo tak sedar tertinggi suara pada dia..sedangkan dia tak salah aper pun ;)

    kalau kita ajar anak kita saling bermaafan..nanti dia pun akan jadi pemaaf..insyaAllah..

    BalasPadam
  2. ohhh myy
    bagusnye la ape yg akak ajar dgn anak akak ni
    kene contohi kan =]

    betul..minta maaf dan memaafkn adalah perkara paling mulia =]

    BalasPadam
  3. betul tu.

    same la mcm anak buah my diajar dr kecik mntk maaf kat ibu die. masalah kecil pn die mntk maaf jugak..:)

    p/s: lupa smlm nk puji header baru hehe

    BalasPadam
  4. kalo dengan adik beradik, rasa susah sangat nak minta maaf..haishhh

    BalasPadam
  5. yup..rasanya camtula..i was never had this close bonding with my mom until i got raif..
    Dengan raif ni pun kalo saya buat dia menangis dengan teruk..saya akan cakap "Mama sorry" then he will stop crying and smile

    BalasPadam
  6. betul, setuju sangat & sentiasa praktkkan, sebab kekadang tak sedar dah marah diluar kawalan

    BalasPadam
  7. kdg2 kita stress kita marah anak. mak saya salu mcm tu..dia stress tp dia minta maaf lah. hehe :) bagus kak mas ni..sy suka baca kisah kak mas didik anak2. :)

    BalasPadam
  8. Bdk2 blaja dr peniruan. Bgs kak

    BalasPadam
  9. tips yang bagus kak..thee..tima kasih :)

    BalasPadam
  10. assalamualaikum mas...betul tu semuanya kitalah yg harus mulakn dulu anak2 ikut cara ibubapa merekakn....harap semuanya baik2 jer...:)

    wah header mas dah bertukar yer...cantik2...:)

    BalasPadam
  11. Memohon maaf ni sebenarnya tak kira usia kan kak..Kalau kita rasa kita salah,tak salah minta maaf..

    Macam tu juga hubungan antara sekeluarga,bila kita selalu ungkapkan maaf famili kita pon tak ada la jadi masam masam muka.. :')

    BalasPadam
  12. saya suka entry nie...n this happened to me yesterday..sgt2 rasa bsalah..even my son bru umo 3thn 3 bln..."ibu minta maaf ye tadi ibu marah Amirul"..dia ckp "ok" sambil trus minum susu..

    BalasPadam
  13. suka sgt entry ni..baru je mlm td blaku kat saya..saya rasa sedih sgt..i say sorry kat anak saya umo 3thn 3 bln sbb marah kat dia tnpa usul periksa..dia respond "ok ibu"..sambil truskan menyusu..saya myesal sgt

    BalasPadam
  14. chopp .. kalau cara cara anak nak minta maaf ngan mama camne lakk ?? (mama selalu in a bad mood) :'(

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com