Logo KBBA

terkini dan sensasi

Jumaat, 6 Januari 2012

Kelas agama

Assalamualaikum...(^ ^)


Ada yang bertanya kenapa Mas tak hantar anak kelas agama selepas sekolah, susahlah nanti anak tak tahu langsung tentang ilmu agama dan fardu ain.

Mas senyum je, Mas jawab kesian dekat anak

Pagi bangun jam 5.30, pastu berada di sekolah dari jam 7 pagi hingga ke jam 1 tengahari. Kalau pergi kelas agama, pukul 2 petang dah kena gerak dari rumah. Hanya ada masa 1 jam untuk mandi, makan tengahari dan solat Zohor. Pastu kelas agama sehingga jam 5.30 petang. Sampai rumah dah kena siap untuk mandi, solat Maghrib dan pergi mengaji. Balik mengaji jam 9 malam.

Jadi bila masanya nak buat kerja sekolah dan ulangkaji? Mampu ke budak sebesar Atikah nak hadapi jadual yang padat camni, jadi Mas ambik keputusan tak hantar dia ke kelas agama. 

Mas ajar sendiri di rumah. Tak salah kita ajar apa yang kita tahu, rasanya itu lebih bagus. Mas ajar dia cara solat, bacaan Yasin, Rukun Iman, Rukun Islam dan lain². Selain itu dia belajar jugak dengan ustazah yang mengajar mengaji dan ditambah lagi dengan kelas JQaf kat sekolah. Alhamdulillah, Atikah pandai bersolat dengan sempurna semasa umur 7 tahun, mengaji pun dah masuk Juzuk 6.

Nanti bila dia dah masuk sekolah menengah baru Mas hantar. Masa tu dia dah cukup dewasa untuk uruskan masa dengan sempurna.

Apa yang penting didikan kita di rumah sebenarnya, guru yang mengajar itu cuma membantu.

14 ulasan:

  1. saya dulu mcm tu la,pagi sekolah kebangsaan,blk rumah rht mandi makan g pulak sekolah agama.blk petang lps mgrb g mengaji pulak.wekend tuisyen.mmg penat.bila pnt asik ponteng je sekolah agama.tapi alhamdulillah jugak banyak ilmu saya belajar,boleh membaca jawi dgn lancar,ada sedikit ilmu dalam bahasa Arab.pergi sekolah agama atau tak,yg penting kita pastikan anak2 tak ketinggalan bab2 agama ni.tak boleh jugak terlalu paksa anak sebab mereka juga perlu waktu rehat.alternatif lain adalah pergi kelas iqra', sesi persekolahan tu tak la lama sangat mcm sekolah agama

    BalasPadam
  2. betol :)
    sebenanye byk alternatif lain kan, kalau ibu bapa mampu mengaja, x salah pon cr akak mas tu :)

    kalau mimi pom ade anak nnti nak cm tu jugak.. :)

    BalasPadam
  3. Betul Kak Mas. MTT dulu pon macam tu pagi sekolah petang pon sekolah rasa penat sangat. Untung dapat mak macam kak Mas. Hehe :P

    BalasPadam
  4. Sy dulu mcm 2 la..pas blek skola rndah trus skolah agama plak..xrasa penat pon..mcm biase je..mngkin sbb kengkawan pon mcm 2..hehe..lg seronok sbb kt sna kwn dtg dr skolah len jgk..

    BalasPadam
  5. btol tu kak.kalau akk leh ajar sendiri apa salahnya kan.lg pun bukan nk ckp,kdg2 budak g sek agama ni main pon sama banyak dgn belajar.so ajar kat rumah pon ok.

    BalasPadam
  6. betul tu.. parents beginilah yg banyak memudahkan tugas guru di sekolah...

    BalasPadam
  7. anak uncle yg kadang2 betolkan uncle mengaji....

    hehe

    BalasPadam
  8. setuuuuuuuju sangat dgan cara akak...ia boleh mengeratkan ubungan kekeluargaan selain menjimatkan duit!
    lgpun ksian, kecik sgt lagi..

    BalasPadam
  9. sy merasainye kak

    sgtla padat masa

    lg2 nek bsikal sndri g skola

    mmg pnt tp x g ngaji malam

    ngaji kat umah ngn ayah

    tu br lega skit=)

    BalasPadam
  10. insya Allah..

    mudah-mudahan, dengan usaha yg sedikit, mampu membina sebuah kejayaan yg lebih besar...

    yang penting, "melentur buluh biar dari rebungnya.."

    amalkan juga mendidik anak2 dengan kisah2 anbiya'... srikandi2 muslimah terutamanya sbb anak akak perempuan kan?? :)

    dedahkan juga dengan hadith2 yg berkaitan dgn akhlak...

    kalau ada yg mampu menghafal Quran seawal umur 3 tahun, yg lebih drpd tu, pasti lebih boleh kan..??

    ^_^

    BalasPadam
  11. betul kesian bdk2.. pack sangat jadualnya tu..
    lagipun pendidikan leh juga buat kat umah.. ;)

    BalasPadam
  12. saya dulu sekolah agama petang. sgt penat. tp sbnrnya sy rse sy tak belajar byk pun kt sekolah sbb penat. saya tahu ngaji pun sbb mak yg ajar. yg ilmu fiqah, sirah, tajwid semua blaja kt umah. sbb penat sekolah kebangsaan so bila petang tu rse penat tak dpt focus.

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com