Logo KBBA

terkini dan sensasi

Isnin, 26 Mac 2012

Bukannya mudah!

Assalamualaikum...(^ ^)


Ternyata menulis blog ni bukannya mudah. Mungkin mula² nak menulis nampak mudah sebab keinginan untuk menulis itu selalu ada. Setiap hari, ada saja yang difikirkan untuk dijadikan satu entri di dalam blog. Kadang² semasa memandu pun boleh terdetik sesuatu idea untuk ditulis dalam blog.

Tapi tak tahu kenapa bila dah berhadapan dengan laptop idea tu seperti hilang tanpa jejak, kita tak tahu nak mula dari mana kan? Renung skrin laptop, tangan dah bersedia di keyboard tapi masih tiada apa yang ditaip. Idea yang dah lama difikirkan lenyap begitu sahaja, seolah dibawa angin lalu.

Sebab itulah sebelum menulis kita perlu bersedia, bersedia dengan apa yang nak dicoretkan di dalam blog. Ada tajuk, ada isi, ada penutup dan yang penting ada manfaat dan pengajaran. Sebab para pembaca tidak hanya membaca tajuk sahaja tapi mereka nak dapat sesuatu dari penulisan kita, dan bukannya mudah nak hasilkan penulisan sebegitu.

Ianya jugak tidak mudah apabila apa yang kita tulis disalah ertikan, kita tulis dengan niat nak menyampaikan ilmu tetapi orang anggap kita nak berbangga diri.

13 ulasan:

  1. kadang2..bila hati sedih pun..kata kata tak terungkai di blog..kita cuba nak jadi happy tapi tak boleh..aihh..

    menulis dengan merapu memang berbeza hukhukhuk..

    BalasPadam
  2. betul la tu mas..kadang idea hilang cam tu je walaupun dah depan lappy.

    BalasPadam
  3. erm...selalu gak menghadapi situasi macam tu..huhuh

    BalasPadam
  4. xpelah kak,asalkan kita dpt menyampaikan sesuatu yg baik,dan walaupun hny seorang yg faham n berfikir dgn entri kita, bg sy itu dah memadai..kutu2 langau yg dok ngata tu abaikan je lah..

    BalasPadam
  5. kadang2 niat kita disalah erti

    BalasPadam
  6. tu psl ler now blog zr dh bersawang skit, psl x tau nak tepek story pe

    BalasPadam
  7. kak liza senang je... tak suka tak baca. bila timbul idea biasanya letak keyword dlm note handphone.

    BalasPadam
  8. betul.. kadang2 pun rasa camtu gak.. hurmmm...

    BalasPadam
  9. Teruskan je menulis mas..kata-kata org tak jadi apa..biar kan je..yg baik kita ambil, yg buruk kita pekakkan telinga, butakan mata.kadang manusia ada yg phd..

    BalasPadam
  10. akak sekarang update blog guna android je,.. simpan dan publish bila buka nb... sonang, sebab tu kat mana2 bila rasa mcm best akak snap gambar dan save dulu br publish,.. kekadang dah lapuk pun x paa lee...

    BalasPadam
  11. Ia akan jadi mudah kalau ada idea..kalau takde idea..susah betul nak mulakan ayat.

    BalasPadam
  12. blog ni memang kita boleh tulis je apa yg kita suka. tp bg namee yg susah mula2 tu nk cari identity kita. kan kak mas :) hehe. tengok org tu tulis macam tu, kita pun nak ikut.lama2 asyik ter tiru org je.. sbb tu kena cari identity sendiri :)

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com