terkini dan sensasi

Jumaat, 16 Mac 2012

Malu tu biar bertempat

Assalamualaikum...(^ ^)


Bak kata perpatah... 
"Malu bertanya sesat jalan"

Semua orang ada sifat malu, baik lelaki mahupun wanita. Sifat malu ni adalah sifat semulajadi yg ada dalam diri kita. Rasanya kalau semua orang takde rasa malu, porak perandalah dunia. Tapi malu tu biarlah bertempat, malu pada keadaan atau perkara sepatutnya. Ini tidak, buat kejahatan tak malu dengan Allah tapi bila kena tangkap tahu pulak malu. Tutup muka bagai supaya orang tak nampak.

Pastu satu lagi, malu bertanya. Buat apa nak malu, bukan salah pun kita bertanya kan? Kalau betul kita tak tahu lebih baik bertanya daripada kita sesat jalan, dan lagi malu kalau kita salah buat perkara tu sebab tak tahu dan malas bertanya.

Cuma segelintir orang memang tak tahu malu, sanggup buat perkara yang mengaibkan demi nak dapat perhatian. Hilang sudah rasa malu, sepatutnya dia rasa malu dengan Allah akibat perbuatannya.

9 ulasan:

  1. ye,nak malu tu biar bertempat dan kena dangan cara dan masa.

    BalasPadam
  2. malu bertanya,sesat jalan...
    malu-malu kucing,malu tapi mahu...

    BalasPadam
  3. ramai yg tak malu buat salah tapi malu untuk buat perkara yang betul. ish ish ish

    BalasPadam
  4. tak tahu malu ditempat2 awan dan tak bertempat tu yg PAYAH tu


    mungkin mungkin nilai moral kini sgt nipis

    BalasPadam
  5. betol2 :)
    sebb tu malu tu perisai diri
    tap kalo malu x bertempat tu dh x leh la..
    hehehee

    BalasPadam
  6. biar malu2. biar segan2. kerna malu itu perisai orang beriman.

    BalasPadam
  7. semua org patut ada sifat malu :)

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com