mrs secretary

Isnin, 12 Mac 2012

Mata, hati, jiwa

Assalamualaikum...(^ ^)


Mata melihat segalanya, sama ada perkara yang baik atau buruk dan halal atau haram.

Hati menafsir apa yang dilihat oleh mata, perlu atau tidak ia diikuti dan dilakukan.

Jiwa perlu selari dengan hati. Jika jiwa tenang, hati dapat membuat keputusan dengan tepat dan sempurna. Tapi jika hati berkecamuk dikhuatiri keputusan yang dibuat berlandasan nafsu semata² dan terlalu mengikut perasaan.

Sebab itu kita perlu memandang dari mata hati dan jiwa, bukan dari pandangan mata kasar sahaja.

8 ulasan:

  1. assalamualaikum mas...betul2 setuju sgt...:)

    BalasPadam
  2. hmm, itu benar skali sis. tanpa mata, kita tidak boleh nampak dan menilai apa yang wujud di dunia ini. :)

    BalasPadam
  3. bak kata pepatah... dari mata turun ke hati.. =)

    BalasPadam
  4. kadang2 orang buta pandangannya lagi tajam =)

    BalasPadam
  5. setuju =)


    mata tu..kalau hri kawin mekap cenggitu mesti gempak kan..haha

    BalasPadam
  6. zaman sekarang kebanyakan mereka memandang luaran. disebabkan semakin banyak manusia tak berakal melakukan sesuatu yang kejam, masing masing paranoid antara satu sama lain, hanya dengan mata kasar, seorang budiman berbaju lusuh pun dipandang serong dianggap bukan2 oleh orang yang tidak dikenali dengan alasan "jgn percayakan orang sgt". so, nak buat macam mana. benda tu dah tak boleh nak ubah dah.

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com