terkini dan sensasi

Selasa, 20 Mac 2012

Pengurusan masa anak²

Assalamualaikum...(^ ^)


Nak uruskan dan besarkan anak ni bukannya mudah, nak pulak kalau mempunyai anak yang ramai. Pelbagai perangai dan karenah kita kena hadapi, tak semua mereka mempunyai sikap dan perangai yang sama kan?

Tapi walau susah mana pun mesti kita nak pengurusan masa anak² teratur, bila dah teratur barulah mereka akan lebih berdisiplin dan patuh pada arahan. Cuma jangan biarkan anak² menguruskan masa mereka sendiri, seeloknya kita bantu agar pengurusan masa itu lebih sistematik dan bermanfaat.

Misalnya kita buatkan jadual rutin harian untuk mereka. Anak² ni dah terbiasa dengan jadual waktu sekolah dan jadual bertugas di sekolah, jadi jika kita buat jadual rutin harian mereka akan senang mengikutnya. Dalam jadual itu masukkan masa untuk ulangkaji, solat, menonton televisyen, riadah, mengaji dan jugak masa untuk masuk tidur. Cara ini lebih bagus dan sistematik, setiap waktu mereka hanya perlu melihat jadual tersebut tanpa kita berpesan hari² pada mereka.

Masa itu emas jadi biarlah ianya diurus dengan lebih berkesan. 

7 ulasan:

  1. stakat ni asya blum skolah.. jd xde la problem sgt.. cuma pgurusan masa utk diri sendiri.. antara kerja..kerja rumah, anak2 n suami..

    BalasPadam
  2. tengah terfikir nak buat jadual diri sendiri.abis tu, asyik nak blogging je!Hahaha!

    BalasPadam
  3. Betul tu, anak adalah amanah, bukan hak Kita..

    Singgah dr blog unkel Gedek... :)

    BalasPadam
  4. assalamualaikum mas..itulah yg sepatut2nya ibubapa lakukn pada anak2x lah mereka membuang masa tanpa melakukn sesuatu aktiviti...:)

    BalasPadam
  5. masa kecik2 dulu ada buat jadual ni.. tapi skang dah tak buat da..

    mak ada cakap.. suh buat tuk adik-adik.. tapi tak terbuat pun.. huhuhu

    BalasPadam
  6. adik saya pun ada jadual. tp dia tak ikut. hehe.degil. jadual dia tv je memanjang.

    BalasPadam
  7. Assalam,
    anak saya nak masuk tahun 1 untuk 2013,
    saya ade nak merancang untuk buat jadual harian untuknya, tapi saya x tahu nak mulakan.minta tunjuk ajar

    terima kasih

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com