terkini dan sensasi

Selasa, 10 April 2012

Tips elakkan mudah terpengaruh

Assalamualaikum...(^ ^)


Semalam Mas ada kongsikan nasihat supaya kita jangan mudah terpengaruh dengan kelebihan dan apa yang orang lain ada. Hari ini Mas nak kongsi pulak apakah tips² yang berguna untuk mengelakkan kita dari mudah terpengaruh dengan orang lain.

Pengaruh ni ada 2 kategori, pengaruh elok dan pengaruh tidak elok. Pengaruh yang elok wajarlah kita ikut kerana ia lebih kepada perubahan diri. Tapi pengaruh yang tidak elok ni memang kena elakkan, kerana ia lebih menjurus ke arah kebendaan. Kita nak ada apa yang orang lain ada.

Ini beberapa tips pada pandangan Mas boleh elakkan mudah terpengaruh.

Kenal kemampuan sendiri
Sebelum kita nak miliki apa yang orang lain miliki, seharusnya kita kenal dulu kemampuan sendiri. Mampukah nak memilikinya? Kalau rasa tak mampu kita batalkan sahaja niat itu. 

Minta nasihat rakan
Rasanya tips ini sangat berkesan! Biasanya nasihat rakan boleh membantu kita membuat keputusan yang tepat. Ini kerana nasihat rakan adalah dari hatinya yang ikhlas, bukan macam kita yang kadang² buat keputusan ikut nafsu je. Tapi ingat, carilah rakan yang betul² boleh membantu.

Hadkan jumlah wang yang dibawa
Ini khas untuk yang mungkin pergi shopping dengan kawan², biasanya kalau tengok kawan beli kasut atau handbag baru kita pun terus terpengaruh nak beli jugak. Tapi jika jumlah wang yang dibawa itu tidak mencukupi, ianya akan membantu kita untuk membatalkan niat nak membeli dan terpengaruh.

Buat perancangan perbelanjaan
Perancangan bagus untuk menguruskan wang dengan lebih cermat, ia akan mengelakkan kita dari terpengaruh dan nak beli apa saja yang orang lain ada. Ini kerana kita lebih pentingkan apa yang perlu dari apa yang kita hendak.

Ini saja yang dapat Mas kongsikan, harap tips ini membantu pengaruh kita.

4 ulasan:

  1. assalamualaikum mas....moga dpt ikut tips yg d'berikn dan x berbelanja berlebihan...:)

    BalasPadam
  2. assalamualaikum mas....betul tu jgn mudah terpengaruh dgn benda2 yg x berfaedah...:)

    BalasPadam
  3. tips ni bagus sgt untuk saya nih !! hehehe :)

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com