Logo KBBA

terkini dan sensasi

Jumaat, 22 Februari 2013

Anak suka gigit orang

Assalamualaikum...(^ ^)


Pernah tak punyai pengalaman ada anak yang suka gigit orang. Tahu tak apa punca sebenarnya anak tersebut berkelakuan sebegitu, adakah ia normal atau ianya berpunca dari cara didikan kita sendiri. Mas kongsikan ini berdasarkan apa yang Mas lihat dan apa yang arwah mak beritahu, sebabnya anak² Mas takde yang suka gigit orang.

Kalau ikut arwah mak Mas ada petua untuk elakkan anak pandai gigit orang, mak selalu cakap jangan letak sikat atau pengepit kuku dalam bakul pakaian anak² kita. Nak percaya atau tidak itu tak penting tapi Mas cuba ikut cakap arwah mak, alhamdulillah anak² Mas tiada yang berperangai sebegitu.

Tapi kalau ikut logik mungkin dari cara percakapan dan ajaran kita, mungkin kita selalu cakap kat anak suruh gigit abang atau kakaknya . Mungkin niat kita nak ajak main dan bergurau. Tapi kalau dah selalu, itu akan menjadi tabiat. Mula² dia gigit abangnya, nanti lama kelamaan dia gigit orang lain pulak.

Sebab itulah dengan anak kecil ni kita kena jaga percakapan dan ajaran kita, sebab mereka mudah mengikut apa yang kita suruh dan cakap. 

1 ulasan:

  1. Salam...nak kongsi pengalaman tapi bukan anak sendiri la,anak saudara punya anak kira cucu sedara lah tu...masa umurnye bermula 9 bulan gitu..semua yg ade anak kecil semua tk mahu bagi rapat ngan baby ni, sbb dia suka gigit org smpai berbekas..betul2 punya gigit nih...yg slalu jadi mangsa uwan nyer laa..smpai skrg masih ada bekas gigit dek cucu kt peha..klakarkn tapi itulah kenyataannya..klau ngan mak ayahnya kena lepuk je..he hee, skrg nih baby tuh dh tingkatan 2 pun.

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com