Logo KBBA

terkini dan sensasi

Isnin, 18 Mac 2013

Kalau nak, kumpul duit

Assalamualaikum...(^ ^)

Bukannya Mas nak berkira dengan anak² tapi Mas nak mereka tahu tak mudah nak dapatkan sesuatu yang kita nak tanpa berusaha dan terus berusaha!

Jadi bila mereka nak beli sesuatu yang diingini Mas tak akan terus beli, Mas suruh mereka simpan duit belanja sekolah RM1 sehari. Bila dah cukup barulah boleh beli barang yang dikehendaki, di samping tu boleh jugak galakkan mereka menabung. Mas nak ajar mereka erti kesusahan untuk dapatkan duit walaupun hanya 10 sen.


Apa yang Mas suruh ni berbaloi, Atikah berjaya beli sepasang kasut sukan hasil dari duit belanja yang dikumpulnya setiap hari. Arfan pulak dapat sebiji bolasepak yang dah lama dia idamkan.

Jadi mereka sangat gembira dan bersemangat nak kumpul lagi sebab lepas ni Atikah nak beli kasut bowling dan Arfan nak beli kasut bola pulak. Mas puji sikap sungguh² mereka!

10 ulasan:

  1. bagus akak didik anak macam tu. taklah nnti anak jadi meminta2.. :) bila nak sesuatu, baru lah rasa puas kalau kumpul duit sendiri walaupun asalnya duit tu akak yg bagi duit belanja. at the same time diorang tahu erti berjimat duit yang aka hulurkan kat diorang tiap hari. :)

    BalasPadam
  2. Bila beli barang dari hasil titik peluh sendiri, akan lebih menghargai kan.

    BalasPadam
  3. Btol tu kak. sy pun di didik mcm tu dr kecik. kalau nak sesuatu tu, kena menabung dan guna duit sendiri. memang rasa puas hati bila dapat beli benda yang di idamkan dengan hasil simpanan sendiri. secara tak langsung kita boleh rasa yang bukan mudah mak ayah kita nak dapatkan duit untuk besarkan kita... :)

    BalasPadam
  4. bagus.....terhasil juga cara didikan kak mas pada anak2. ini memang sgt menbanggakan

    BalasPadam
  5. Bagus cara didikan akak, untuk kebaikan anak masa sekarang dan di masa hadapan

    BalasPadam
  6. waa bgus2..tahniah sbb bjaya beli kasut hasil duit simpanan heeeee

    BalasPadam
  7. assalamualaikum mas...tahniah2 sbb berjaya mendapatkan kasut baru yg diidamkan tu...:)

    BalasPadam
  8. bagus lah akk ajar anak2 akk cm tu =)

    BalasPadam
  9. betul2...
    lagipun boleh didik depa untuk belajar menyimpan..

    BalasPadam
  10. melentur buluh dari rebungnya.baguslah kak ajar anak anak camni.dah ebsar nanti dorang tahu camna nak dapat dengan usaha sendiri kan.

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com