terkini dan sensasi

Isnin, 27 Mei 2013

Kisah pemakanan Airis

Assalamualaikum...(^ ^)

Alhamdulillah sekarang Airis dah makan. Seronok sangat tengok dia makan, penuh berselera!

Ada yang syorkan baby 6 bulan ni bagi puree dulu, macam puree buah dan sayur. Pastu kena ikut 4 day rules, dah masuk 7 bulan baru bagi bubur nasi. Tapi Mas tak ikut pun semua tu sebab Airis tak suka puree, pernah bagi dia puree pisang dan epal. Memang dia makan sambil loya², siap muntah lagi.

Bubur Nasi Carrot + Bayam

Jadi Mas memang bagi dia bubur nasi. Permulaan ni Mas hanya buat bubur nasi carrot, bubur nasi kentang dan bubur nasi bayam. Gilir² setiap hari supaya Airis tak bosan. Kadang² Mas campurkan 2 jenis sayur, misalnya carrot + kentang, carrot + bayam atau kentang + bayam, pastu letak ikan bilis 2 ekor. Haaa memang berselera Airis makan, 3-4 kali sehari dia makan. Kalau bekal 2 bekas kat taska pun memang habis dia makan. Biasanya cikgu dia akan bagi pagi, tengahari dan petang, setiap hidangan dia akan makan dalam 5 sudu besar.

Setiap jenis bubur yang Mas masak Airis boleh makan, setakat ni takde pulak dia kena cirit-birit atau sembelit. Takde pulak perut dia rasa tak selesa dan kembung perut. Mungkin itulah berkat mama dia masak dengan penuh kasih sayang dan ikhlas hati.

Jadi kalau nak bagi baby kita makan tak perlulah ikut sangat apa yang disarankan, seeloknya ikut apa yang baby boleh makan dan mahu makan. Janganlah baby tak nak makan puree kita paksa sebab nak ikut semua tu kan? Biarlah baby kita makan dengan rasa riang dan gembira, baru perut dia kenyang dan hati kita senang!

3 ulasan:

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com