Logo KBBA

terkini dan sensasi

Ahad, 10 November 2013

Cepat dimasak sedap dimakan

Assalamualaikum...(^ ^)

Lamanya dah tak update cerita masak² kat dapur Mas, rindu saat kongsi cerita masak memasak dalam blog ni. Kekangan masa kawan², memang jarang dapat update. Nak sangat aktif macam dedulu, rindu saat tu. Tak nak melalut ke lain, nak cerita apa yang cepat dimasak sedap dimakan ni! 


Inilah dia, Sambal Tauhu Ikan Bilis Petai. Memang kegemaran Mas sepanjang masa, hari² makan pun tak jemu tau. Mas boleh makan 5 ke 6 ketul seorang dan kadang tu ratah camtu je.

Nak masak dia sangat mudah, 15 minit dah boleh siap!

Mula² goreng tauhu yang dah dipotong 3 segi. Nak potong tauhu ni ikut suka tapi Mas lebih suka potong 3 segi, pastu goreng garing sikit. Ikan bilis pun sama, kena goreng garing jugak. Petai tu ikut suka sebenarnya, kalau tak makan petai janganlah gatal nak bubuh kan. Hehehee!

Cara nak masak cuma tumis bawang putih, bawang merah dan halia yang dah ditumbuk. Pastu masukkan cili kering yang telah dikisar. Masak sampai cili garing pastu masukkan garam, serbuk pasti sedap, ajinomoto dan asam keping. Tuanglah sikit air dan masak hingga kering sedikit.

Kemudian masukkan tauhu dan petai, kacau rata sekejap dan tutup api. Bila api dah ditutup baru masukkan ikan bilis dan gaul. Ikan bilis dimasukkan bila Mas dah tutup api kerana nak kekalkan keranggupan ikan bilis tu. Pastu boleh dihidang dengan nasi panas. 

Tak tengok keliling dah, tambah 3 pinggan kau. Selamat mencuba!

5 ulasan:

  1. mak aihh sedapneeee...ada ikan bilis dgn petai makin mgancam

    BalasPadam
  2. Mudah dan sedap kan! memang bertambahlah makan..ratah camtu pun sedap.

    BalasPadam
  3. base mkn xde letak tauhu..wah try la pasni..hihi

    BalasPadam
  4. yummy...nampak sodap saje...hihihi

    BalasPadam
  5. wow... 1st time tau resipi tauhi dengan petai... Btw salam perkenalan-)

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com