Logo KBBA

terkini dan sensasi

Khamis, 23 Oktober 2014

Projek Kek Minyak Kukus Diwali

Assalamualaikum...(^ ^)

Amboi nama kek tak menahan kan? Maklumlah semalam Deepavali, hehehee!

Sekarang aura rajin banyak meresap dalam badan ni kot, sebabnya setiap kali cuti umum atau hujung minggu mesti nak cuba masak sesuatu yang baru. Semalam adik Mas ada bagi resepi Kek Minyak Kukus, apalagi terus berkobar² semangat nak buat. Suruh husband beli apa bahan² yang takde dan projek baking pun bermula.


Bahan²nya
1. 5 biji telur (guna gred A lagi bagus)
2. 1 cawan minyak masak
3. 1 cawan gula castor
4. 1 cawan susu pekat manis (Mas kurangkan sikit sukatan sebab tak nak terlalu manis)
5. 1 sudu besar ovellette
6. 1 sudu kecil esen vanilla
7. 2 cawan tepung gandum
8. 1 sudu kecil baking powder
9. Pewarna Star Brand (ikut suka nak warna apa, Mas guna warna merah, hijau epal dan kuning telur)

Cara nak buat pulak sangat mudah
Kisar bahan 1, 2, 3, 4, 5 dan 6 hingga kembang. Bila dah kembang tuangkan ke dalam bekas yang telah diisi dengan tepung gandum dan baking powder. Kacau hingga sebati dan bahagi kepada 3 bahagian, pastu warnakan dengan pewarna yang disukai. Kemudian tuang secara bergilir adunan ke dalam loyang dan kukus selama lebih kurang 1½ jam



Hasil yang dah siap diisi dalam loyang. Sebelum isi jangan lupa sapukan butter di sekeliling loyang. Mulanya Mas tertanya² macam manalah nak buat adunan jadi cantik begini bila diisi dalam loyang, bila adik bagitau barulah tau.

Cara-caranya
Gunakan senduk bulat atau sudu besar. Tuangkan 1 senduk atau 2 sudu adunan merah dulu misalnya di tengah loyang. Kemudian tuangkan pulak aduan kuning di atas adunan merah tadi. Pastu tuang pulak adunan hijau di atas aduan kuning. Ulang semula sehingga habis, maka akan jadilah adunan cantik seperti gambar di atas.


Inilah hasil Kek Minyak Kukus Diwali yang telah masak, sedap hingga menjilat jari! Sekelip mata saja habis 1 loyang, gembira tak terkata bila anak² dan husband puji.

Selamat mencuba!

4 ulasan:

  1. nampak cantik dah sedapp..actually ada try tp mcm xberapa nak jadi..sbb PB ikut resepi ada guna soda bikabornat..hmm sediss

    BalasPadam
  2. macam lukisan abstrak la pulak...?

    haha

    BalasPadam
  3. assalamualaikum mas...wah sedapnya tengok...;)

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com