terkini dan sensasi

Khamis, 15 Januari 2015

Banjir 2014 : Proses pembersihan 1

Assalamualaikum...(^ ^)


Hari Sabtu dan Ahad air telah surut sepenuhnya, maka bermulalah misi membersihkan rumah. Mas cerita dulu proses pembersihan rumah atas pada hari Sabtu.

Seawal jam 7 pagi kami dah gerak balik ke rumah, kena naik bot sebab keliling rumah masih dipenuhi air. Hanya rumah atas dah tiada air, rumah dapur masih dipenuhi air. Mula² melangkah masuk ke dalam rumah memang mengucap panjang, seluruh barang dalam rumah tunggang langgang. Dengan lumpur yang paras buku lali dan baunya jangan cakaplah, sangat busuk! Almari² baju, kabinet TV, kabinet dapur, kabinet pinggan mangkuk semuanya rosak ditenggelami air. TV, peti ais, dapur gas pun sama. Tilam dan bantal pun ada yang rosak sebab almari tumbang jadi semuanya jatuh dalam air. 


Proses pembersihan dimulakan dengan membuang lumpur dahulu, kemudian baru simbah dengan air banjir dan akhir sekali cuci dengan air bersih. Memakan masa 12 jam dari jam 7 pagi hingga 7 malam proses mencuci disebabkan air paip sangat perlahan. Penat jangan cakaplah, rasa nak patah pinggang. Tapi gembira dan puashati bila rumah dah bersih. Mas pun terganggu jugak masa nak bersihkan rumah sebab Airis kena chicken pox kan, sambil cuci sambil layan dia!

Malam tu kami dah tidur semula di rumah. Lega rasa walaupun esok kena berdepan dengan proses pembersihan rumah dapur pulak. Inilah gambar keadaan dalam rumah kami, musnah semuanya






1 ulasan:

  1. berat mata memandang apatah lagi bahu yeng memikul bila tengok semuanya musnah..sabar dan tabah hadapi dugaan Allah

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com