Logo KBBA

terkini dan sensasi

Khamis, 29 Oktober 2015

Bahaya obesiti

Assalamualaikum...(^ ^)


Haaa tengok tu, 5.3 juta rakyat kita dalam bahaya. Dah memang sah rakyat Malaysia terkenal dengan obesiti, nak buat camne makanan semua sedap². Tapi jangan jadikan alasan, kita kena pandai kawal dan jaga pemakanan. Ikutkan nafsu memang sepanjang masa lapar dan nak makan sedap². 

Dulu Mas pun dah dalam kategori obesiti tapi nasib baik cepat sedar diri. Alhamdulillah sekarang dah konsisten amalkan gaya hidup sihat, jaga pemakanan dan senaman. Jujur Mas cakap mula² memang susah nak amalkan, tapi bila kita nekad semua tu akan jadi senang. Takut sekarang bila naik penimbang tiba² berat naik walaupun hanya 100 gram. Lagilah Mas dah nak masuk usia 40an, kena lebih berhati² bila makan!

Sebenarnya jaga pemakanan tu bukan nak lebih kepada kurus tapi lebih kepada nak sihat. Nak kawal kandungan lemak, kolestrol dan gula yang memang punca utama kepada penyakit. Bila berjaya kawal automatik kita akan kurus dan tidak tergolong dalam kategori obesiti. 

Pastu pemakanan anak² pun kita kena jaga, jangan biar anak ambil makanan segera dan manis terlalu banyak. Anak² pun berisiko untuk obesiti dan kena kencing manis di usia muda. Ajar anak beriadah diluar, jangan biarkan dok rumah main games pastu hidangkan dengan makanan yang tak berkhasiat.


Tengok statistik ni, kita semua berisiko tau! Jadi kita kena bertanggungjawab atas apa yang kita makan dan ambil tindakan secara sedar.

4 ulasan:

  1. takutnya....hurmmmm.....kalau boleh elakkan, yaya nak kena jaga pemakanan yaya dulu

    BalasPadam
  2. bahaya obesiti ni..perlu jaga pemakanan dan rajinkan bersenam

    BalasPadam
  3. assalamualaikum mas...bahaya juga ni...:)

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com