Terkini dan Sensasi

Rabu, 21 Oktober 2015

Harapan pada Bajet 2016

Assalamualaikum...(^ ^)

Bajet 2016 akan dibentangkan pada 23 Oktober dan sememangnya dinantikan oleh semua rakyat Malaysia. Suka atau tidak dengan pembentangan bajet tapi semestinya kita ada harapan padanya.

Mas sama, ada harapan jugak. Sebagai penjawat awam dan orang mesti cakap yang penjawat awam harapkan bonus je. Bagi Mas bonus tu memang satu harapan jugak tapi Mas lagi berharap kalau gaji dinaikkan. Dengan taraf hidup yang semakin meningkat gaji RM3000 sebulan pun tak cukup. Kalau ada kenaikan gaji sekurangnya 10% boleh kurangkan sikit beban kewangan.


Pastu pasal kenaikan harga minyak. Kalau ikutkan memang tinggi harapan supaya harga minyak akan turun 50 sen ke, tapi mustahil kot? Cuma harapan Mas kalau tak turun banyak pun sekurangnya ada penurunan. Pastu kalau nak naikkan harga minyak janganlah kerap sangat, sekurangnya 6 bulan atau setahun sekali, baru tak terasa sangat!

Kenaikan harga tol pun sama, Mas harap ia dikaji semula dengan lebih terperinci. Dahlah rakyat terbeban dengan kenaikan harga minyak pastu tol pulak naik. Sekarang nak keluar kemana² atau nak balik kampung kena fikir dulu sebab kos perjalanan tu dah bertambah.

Satu lagi harapan Mas semoga kos sara hidup tidak terus melambung tinggi. Kerajaan perlu pantau dan kawal dengan lebih ketat kenaikan harga barang. Bila minyak dan tol naik automatik harga barang pun dinaikkan sesuka hati seolah tiada kawalan. Yang paling rasa terbeban rakyat yang berpendapatan rendah macam Mas ni, nak makan di luar pun tak sanggup dah sekarang.


Banyak lagi harapan sebenarnya, kalau senaraikan letih pulak kerajaan nak tunaikan. Hahahaa! Tapi biarlah ada peruntukan dana untuk pendidikan bagi keluarga yang kurang berkemampuan, ada peruntukan lebih banyak untuk pembinaan projek perumahan kos rendah dan kalau boleh BR1M tu tinggikan lagi had kelayakan. Jangan ingat orang gaji lebih RM5000 tu hidup mewah.

Walaupun ini hanya harapan, moga ia jadi kenyataan. Harap para pemerintah dengarlah suara hati rakyat yang semakin terbeban dek kos hidup yang makin melambung setinggi gunung!

4 ulasan:

  1. Assalamualaikum mas....betul tu semua barang skg ni dah naik...mcm manalah nak maju kalau rakyat semakin tertekan...lagi2 kita yg berpendapatan rendah ni...

    BalasPadam
  2. harap² ada berita yang menggembirakan

    BalasPadam
  3. nak gaji naik !
    nak bonus banyak !
    nak harga minyak turun !



    harapan tinggal harapannnnnnn

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com