Logo KBBA

terkini dan sensasi

Jumaat, 23 Oktober 2015

Rahsia saya

Assalamualaikum...(^ ^)

Mas ada kongsi gambar ni kat Instagram dan Facebook, pastu adalah yang tanya apa rahsia dari gemuk boleh kurus. Mari Mas kongsikan rahsianya, baca tau!


Bab nak kurus tu bukan senang sebenarnya sebab Mas dah lama gemuk, sejak lahirkan anak pertama tahun 2003. Kesedaran dalam diri nak kuruskan badan memang takde pun masa tu. Tak pernah kisah kawan dok kata Mas makin gemuk. Mas mula cuba kuruskan badan awal tahun 2015, masa tu terfikir jugak boleh ke berjaya kurus. Tapi Mas kuatkan semangat dan yakin Mas boleh berjaya. Apa rahsia dan apa yang Mas amalkan, inilah dia.

Mula² Mas kawal pengambilan makanan sebab apa² pun nak kurus kena bermula dari cara pemakanan kita. Mas kurangkan manis, masin, lemak dan minyak. Sedikit demi sedikit, bukan terlalu drastik. Bila dah berjaya automatik boleh kawal. Sekarang Mas memang tak minum air manis, hanya air masak dan teh hijau sahaja. Kalau teringin barulah minum. Makanan masin, berlemak dan berminyak pun dah kurang makan, sekali sekala je!

Kemudian Mas kurangkan pengambilan nasi. Biasanya makan 2 senduk, Mas kurangkan ke 1 senduk. Pastu kurangkan lagi ke segenggam. Bila perut dah terbiasa makan sedikit terus boleh kawal. Sekarang kalau makan 4-5 suap nasi dah rasa kenyang, malah tak makan nasi 2-3 hari pun boleh. 

Lagi satu kira jumlah kalori yang diambil supaya senang nak hapuskan berapa banyak. Mas rujuk pelbagai website cara pengiraan kalori dan biasanya rujuk web Kevin Zahri. Paling penting Mas tak langkau waktu makan, memang makan ikut waktu 5 kali sehari. Kalau langkau memang Mas akan makan lebih banyak pada satu waktu. Jadi kena makan 5 kali dalam kuantiti yang sedikit tapi kerap.

Pastu amalkan bersenam. Walaupun senaman hanya 20% membantu untuk kita kurus tapi kena bersenam supaya dapat bakar kalori apa yang dimakan. Mas tak bersenam lama pun, cukup 30 minit sehari. Mas pelbagaikan jenis senaman seperti aerobik, zumba, tabata, jogging dan sekali sekala pergi gym. Tapi kebanyakkan senaman Mas buat di rumah je.

Itulah sajalah rahsia Mas boleh kurus, dari 84kg ke 66kg sekarang.

3 ulasan:

  1. Dah cuba... tapi sentiasa rasa lapar.. hahhahaa

    BalasPadam
  2. terima kasih untuk pekrongsian ni..jadi sumber inspirasi untuk mereka yang nak sihat dan kurus

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com