Logo KBBA

terkini dan sensasi

Rabu, 11 November 2015

Taktik penipuan internet banking

Assalamualaikum...(^ ^)

Fuhhh nasib baik Mas ni kuat perasaan curiga dan tidak mudah percaya kalau sesuatu melibatkan duit. Pastu nasib baik jugak ada rakan blogger yang bekerja di bank untuk Mas rujuk, terima kasih Faziera. Kalau tak kena tipu bulat² dan lebur je kamera Nikon tu.

Ceritanya camni, husband Mas ada iklankan dalam Mudah untuk jual Kamera Nikon. Pastu semalam ada seorang mat salleh ni whatsapp kata berminat nak beli kamera tu. Jadi husband pun berunding dengan dia dan dia pun berminat nak beli. Kami pun mintak dia masukkan dulu duit pembayaran dalam akaun baru kami betul² yakin yang dia nak beli. 

Pastu dia pun setuju dan katanya dah masukkan RM1,150 dalam akaun Mas. Dia beritahu pihak bank ada emelkan maklumat transaksi. Mas tengok kat emel memang ada tapi bila tengok kat akaun bank takde pun duit masuk. Bila kami tanya dia kata duit akan dikreditkan dalam akaun bila kami dah bagi dia trackking number penghantaran barang. Ini emel yang dia kata pihak bank sana dah transfer duit kat kami, bila Mas baca pun susah nak percaya!


Haaa masa tu Mas dah sedikit curiga sebab rasanya kalau internet banking mesti duit akan dimasukkan terus dalam akaun. Pastu dia cakap, Mas jangan semak dengan pihak bank pasal transaksi tu. Masa ni memang dah syak dia nak menipu! Husband pulak macam dah percaya tapi Mas yakinkan dia supaya jangan percaya dulu, kena semak dengan bank atau orang yang lebih arif. Bila Mas rujuk dengan kawan yang kerja bank memang sah ia satu penipuan!

Ya Allah, kami bernasib baik sebab tak terus percaya bulat². Memang ia jadi pengajaran pada kami supaya lebih berhati² dalam urusan internet banking ni. Kalau Mas dengan husband tak curiga memang kami dah hantar kamera tu sebab kami memang perlukan duit. Hurmmm tak pasal² kamera lebur dan duit pun tak dapat. Syukur alhamdulillah kami tak bertindak terburu² dan tak bagi maklumat yang sulit kepada dia.


Ingat kawan² taktik penipuan internet banking ni macam² sekarang. Jadikan kisah Mas sebagai pengajaran dan teladan. Cukuplah kami je hampir tertipu! 

4 ulasan:

  1. byk sgt penipuan internet ni mas... mcm2 emeil mereka send kat kita... kena hati2 n sekali pun x blh percaya kan mas...

    BalasPadam
  2. uncle teringin nak tipu bank! hehe

    BalasPadam
  3. Alahai macam2 cara diaorang guna sekarang ni..kena hati2

    BalasPadam
  4. macam dah biasa menipu je orang ni kan..kena hati hati

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com