Logo KBBA

terkini dan sensasi

Khamis, 17 Disember 2015

Hari gaji

Assalamualaikum...(^ ^)

Hari ni orang kerja kerajaan mesti senyum lebar sebab gaji dah masuk kan. Bulan ni gaji awal sikit sebab 25hb nanti Krismas. 

Memang syok bila gaji, dalam kepala mula fikir dan merancang macam² nak beli. Tapi sebelum membeli dan habiskan duit nak shopping sakan kena fikir dulu tanggungan yang lebih penting. Dah selesai yang tu jika ada duit lebih baru shopping apa yang perlu. Yang tak penting tak perlulah!


Macam Mas dan husband, kami dua² kerja kerajaan. Jadi memang kena beringat dan pandai uruskan kewangan tiap² bulan. Lainlah kalau isteri kerja kerajaan suami kerja swasta, hujung bulan dan awal bulan ada duit masuk. Apa yang penting kami akan selesaikan dulu hutang piutang, bil², simpanan dan barang keperluan rumah. Jika ada baki bolehlah bawak anak² makan di luar dan membeli belah. Tapi bukanlah selalu, sebulan sekali dah memadai. Walaupun husband ada duit sampingan dari kerja part time tapi zaman semuanya duit ni kena lebih berjimat cermat. 

Tak salah nak berbelanja jika mampu tapi biarlah duit cukup sehingga gaji bulan berikutnya. Jangan hari ni gaji, esok lusa dah tinggal cukup² makan. Pastu zaman sekarang dengan taraf hidup semakin tinggi kena ada pendapatan sampingan, memang tak boleh harapkan gaji je walaupun dua² bekerja.

Tapi ingat yang dah gaji tu jangan shopping sakan pulak, selesaikan yang penting dulu. Jom klik² maybank2u bayar bil!

3 ulasan:

  1. assalamualaikum mas...betul tu kena membeli mana yg perlu dulu..:)

    BalasPadam
  2. assalamualaikum mas...dah mula utk persiapan sekolah anak2kan...:)

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com