Logo KBBA

terkini dan sensasi

Selasa, 19 Julai 2016

Kisah Aidilfitri 2016

Assalamualaikum...(^ ^)

Hari ni baru 14 Syawal kan, jadi bolehlah lagi cerita kisah di pagi 1 Syawal. Walaupun tak semeriah orang lain tapi kenangan tu harus dikongsikan untuk tatapan masa akan datang. 

Aidilfitri tahun ni adalah paling tak meriah bagi diri Mas. Bagi anak² memang mereka gembira setiap kali raya. Seronok dapat pusing keliling kampung kutip duit raya. Bagi Mas tak meriah sebab kena mabuk teruk di pagi raya. Pukul 8.30 pagi gigih lagi pergi masjid walaupun dah rasa pening dan mual. Lepas sembahyang raya dan tahlil di masjid terus cepat² balik rumah. Masa tu dah tak larat sangat sampai 3 kali muntah, apalagi terus melepek dengan baju raya! 

Kakak dengan adik ajak bergambar pun memang tak larat. Maka tiada langsung gambar dengan anak² di pagi 1 Syawal. Kalau tak biasanya Mas paling juara bergambar kalau hari raya. Tahun ni memang takde sekeping pun gambar raya. Lagi pun mood ke laut sebab tetiba husband tak jadi balik raya. 


Raya kedua dan ketiga barulah rasa sihat sikit dan gigih nak memandu pergi beraya. Dapatlah beraya ke rumah nenek, rumah kakak ipar dan tengok anak buah baru di Jengka. Jadilah kan dari tak beraya langsung, ada jugak kenangan bergambar dengan nenek.

Juadah raya pun biasa² je tahun ni. Raya pertama hanya buat Rendang Daging dan beli Lemang serta Ketupat Palas. Raya kedua pulak buat Kuah Kacang dan Nasi Impit. Semuanya adik dan kakak yang masak, Mas memang alah masuk dapur dan bau masakan ni. Hehehee!



Itu sajalah raya Mas di kampung. Gambar raya ini je yang ada, itupun nasib adik Mas rajin ajak selfie masa dalam kereta. Jumpalah kita di raya tahun depan pulak, Insya Allah. 

2 ulasan:

  1. Selamat hari raya kak mas,sama la mabuk tapi Sue dalam puasa ,masa raya dah ok sihat je dapat makan banyak2 hehehe...

    BalasPadam
  2. amboii gambar last tu..cewahh..tak pe yang penting jaga diri akk ye..

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com