Logo KBBA

terkini dan sensasi

Rabu, 10 Ogos 2016

Beransur pulih

Assalamualaikum...(^ ^)

Maaf lama tak menulis. Kesihatan dan keadaan diri tak mengizinkan. Sekarang dah beransur pulih, dah dapat semangat dan fikiran dah tenang jadi bolehlah mula menulis kembali. 

Mana yang dah baca mesti tahu kisah Mas keguguran baby yang berusia 3 bulan lebih pada 20 Julai lepas. Seminggu doktor bagi cuti sakit dan pada 28/7 ada follow up untuk repeat scan. Tapi masa scan tu masih terdapat lebihan janin dan pintu rahim pun belum tertutup. Doktor pun tak sangka boleh jadi camtu sebab masa hari gugur tu dah habis keluar semuanya. 

Jadi terpaksa cuci rahim untuk elakkan jangkitan kuman dan terjadi sesuatu yang tak baik. Mas ikut nasihat doktor sebab melibatkan kesihatan diri dan keselamatan rahim Mas. Jadi 28/7 tu terus masuk wad di Pusat Bersalin Berisiko Rendah Putrajaya. Esoknya dah tempah bilik OT untuk buat DnC! 


Perasaan jangan cakaplah, memang takut dan gementar. Maklumlah pertama kali alami kejadian camni. Tapi mujurlah ada suami, anak², adik beradik dan kawan² yang bagi kata² semangat. Jadi sedikit sebanyak Mas boleh hadapinya dengan tenang.

29/7 tu jam 4 pagi dah mula puasa sebab bilik OT dah tempah seawal 8 pagi. Tapi lama jugak kena tunggu bilik OT kosong sebab hospital lebih utamakan kes² kecemasan. Tunggu punya tunggu pukul 6 petang baru masuk bilik OT dan proses cuci rahim dijalankan. Tak rasa sakit sebab Mas dibius separuh badan dan DnC pun tak lama, cuma 15 minit je! 

30/7 dah boleh balik rumah bila doktor dah sahkan keadaan Mas dah stabil. Dapat MC seminggu dan sekarang masih sambung MC sebab belum cukup sihat untuk pergi kerja. Perut pun masih sakit kalau berdiri lama atau berjalan jauh. Insya Allah akan beransur pulih dan minggu depan boleh mula bekerja.

Alhamdulillah semuanya selamat! Untuk hamil lagi Mas serahkan pada rezeki Allah. Buat masa ni kena rehat dulu 6 bulan.

1 ulasan:

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com