Logo KBBA

terkini dan sensasi

Khamis, 11 Ogos 2016

Fenomena Chia Seed

Assalamualaikum...(^ ^)

Mas memang tahu pasal Chia Seed ni sebab pernah tengok rakan pejabat dok makan. Tanya jugak dia apa kelebihannya, dia kata baik untuk detox dan diet. Tapi masa tu takdelah teringin nak cuba makan sebab Mas memang minum air detox lemon je.

Baru² ni dok tengok ramai rakan blogger amalkan makan Chia Seed ni dan dijadikan minuman detox harian. Ishhhh tak boleh jadi ni, terus membuak² keinginan nak cuba. Lagi pun Mas nak sambung semula misi kurus 60kg tu, hehehee! Nasib rakan blogger Ben Ashaari ada lebih stok kat rumah, terus beli dengan dia. 


Semalam terus rendam 2 sudu teh dan buat air detox. Bila minum tak rasa apa² pun macam makan biji selasih je. Mas minum 2 liter air detox Chia Seed ni semalam, memang tak rasa nak makan nasi langsung. Rasa kenyang sangat! Pastu nak membuang pun senang, pagi² dah jadi teman tandas. Si Airis pun sibuk nak minum, sedap katanya. Dia panggil telur katak sebab dia biasa makan biji selasih.

Kelebihan dan kebaikan Chia Seed ni memang banyak, google je! Antaranya baik untuk usus dan penghadaman. Boleh jugak kekalkan diet yang sihat bagi yang tengah berusaha nak kuruskan badan. Boleh jugak kawal kandungan gula dalam darah dan kawal kandungan kolestrol. Baik untuk jantung, kencing manis dan darah tinggi. Wahhhh memang banyak kebaikan dia, jadi jangan teragak² untuk amalkan mula dari sekarang. Sehari hanya 2 sudu teh je, jadikan air detox dan minuman harian kita. 

Pastu banyak cara nak makan Chia Seed ni, bukan sahaja buat air detox. Boleh makan dengan oat atau minuman jus. Pastu kalau anak² nak makan campur sikit dengan yogurt dan buah-buahan, pasti mereka suka. Jadi jom amalkan Chia Seed, kita sihat sama²!

2 ulasan:

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com