Logo KBBA

terkini dan sensasi

Isnin, 26 September 2016

Berkelah di Hutan Lipur Ulu Bendul

Assalamualaikum...(^ ^)

gigih bergambar kat signboard, sekali tutup daaa


Perancangan awal nak berkelah di Pulau Santap, Janda Baik sebab itu memang tempat kegemaran Mas kalau nak piknik. Tapi disebabkan husband cakap dah selalu sangat piknik kat situ, jadi dia ajak ke Jeram Toi. Memang kami tak pernah berkelah kat sana dan dikhabarkan tempat tu memang cantik dan seronok untuk piknik. Tapi tiba kami di sana kawasan tu ditutup, dah lama mulai Mei 2016. Aduh memang hampa sangat, menyesal tak google info dulu sebelum datang! 

Memandangkan masa tu dah dekat jam 2 petang kami kena ubah rancangan, kena fikir alternatif tempat lain untuk berkelah. Tak kan nak balik pulak sebab anak² dah teruja nak mandi manda. Jadi husband cadangkan pergi ke Ulu Bendul sebab tempat tu je yang dekat. 


Maka sampailah Mas ke Hutan Lipur Ulu Bendul buat kali pertama. Mula² sampai terbayang dah mesti air sungai yang sejuk dan kawasan yang redup untuk berkelah. Rupanya takde kawasan sungai untuk mandi manda, dah diubahsuai jadi kolam tangkungan. Memang tak semulajadi dah walaupun lanskap sungai tu masih dikekalkan. Cuma kalau nak mandi kat sungai masih boleh tapi airnya ceteklah. Kawasan pun agak panas walaupun mereka ada buat pondok dan atap di tepi kolam. 




Kawasan sekitar pun nampak bersih, takde sampah sarap atau lalat. Tandas pun bersih! Terdapat jugak kedai makan dan kedai² menjual peralatan untuk berkelah. Kemudahan surau dan parking jugak selesa dan luas. Jadi bolehlah datang sini untuk berkelah cuma bagi Mas kurang menarik sebab Mas lebih suka mandi air sungai yang semulajadi, baru puas! Memang kolam tangkungan tu guna air sungai tapi bagi Mas tetap tak puas untuk mandi manda. 



Tapi disebabkan kami dah sampai kan, anak² pun dah tak sabar nak mandi jadi Mas teruskan jugak. Cari tempat untuk lepak yang teduh, pastu biarkan anak² mandi sampai puas. 

Anak² seronok sangat mandi kat sini walaupun ia bukanlah tempat pilihan Mas untuk piknik. Tapi anak² puashati dah memadai bagi Mas. Cuma nak datang berkelah lagi kat sini memang tak lah kot.









2 ulasan:

  1. haah memang kurang best kalu air tgkungan..puas lagi kalu air sungai yang mengalir. Tapi lokasi sini boleh tahan dan terkawal.. leh cuba kesini nanti..

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com