Logo KBBA

terkini dan sensasi

Rabu, 28 September 2016

Tips membeli barang keperluan harian

Assalamualaikum...(^ ^)

Setiap orang pasti ada cara tersendiri membeli barang keperluan harian atau barang dapur. Ada yang beli seminggu atau 2 minggu sekali dan ada yang beli sebulan sekali. Semuanya bergantung pada keperluan masing²!

Mas biasanya memang akan beli sebulan sekali selepas hari gaji. Tapi kadang tu ada jugak membeli masa tengah bulan jika ada barang dah habis. Bila nak membeli barang keperluan Mas ada tips dan cara tersendiri. Bagi Mas ia mudah dan praktikal serta memudahkan urusan membeli belah. 


Tips membeli barang keperluan cara Mas.

1. Mas akan senaraikan barang yang hendak dibeli mengikut keperluan utama seperti barang yang dah habis, barang yang perlu beli dan barang untuk top up atau spare. Dengan adanya senarai ni akan memudahkan kerja Mas supaya tiada barang yang tertinggal atau terlupa beli.

2. Tetapkan berapa bajet untuk membeli barang keperluan untuk sebulan. Mas memang tak akan beli ikut sesuka hati, sebab tu bila dah ada senarai senanglah nak tetapkan bajet!

3. Kira siap² semua barang yang diambil supaya ia mengikut bajet yang kita tetapkan. Mas kira guna kalkulator kat handphone je!

4. Tulis harga pada senarai barang. Ini untuk memastikan harga barang yang tertera sama dengan harga yang discan. Sebab kadang tu semasa pembayaran pernah terjadi harga barang tak sama. Jadi bila buat camni mengelakkan kita ditipu.

Moga tips ini berguna!

2 ulasan:

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com