terkini dan sensasi

Selasa, 25 Oktober 2016

HSAJB terbakar : Pelbagai berita tak sahih disebarkan

Assalamualaikum...(^ ^)


Hari ni kita dikejutkan dengan berita sedih tentang kebakaran Hospital Sultanah Aminah di Johor Bahru. Memang simpati sangat dengan pesakit² dan staf² hospital tersebut. Tapi lagi sedih bila pelbagai berita tidak sahih disebarkan oleh orang yang tidak bertanggungjawab. 

Sepatutnya bila dengar berita macam ini, baca dulu dan tengok dari mana sumber yang kita baca tu. Kalau dah betul² sahih dan benar barulah kita sebarkan. Kalau kita pun rasa tak pasti dan ragu² jangan sebarkan. Nanti tak pasal² kita viralkan cerita yang tidak benar! 

Mas yang kerja Kementerian Kesihatan ni pun tak dapat maklumat yang sahih dan tepat. Pelik camnelah orang lain begitu cepat dapat macam² maklumat. Ada yang cakap handphone yang dicaj meletuplah, tong gas oksigen meletuplah, ada mangsa rentunglah, ramai yang terkorbanlah dan macam² lagi. Ishhhh kenapalah ada yang sanggup sebar cerita sebegini! 


Patutnya kita kena simpati dan jaga perasaan mangsa yang terlibat. Pasti mereka sedih bila terbaca berita yang tak benar ni. Kita doakan yang terbaik buat semua mangsa. Tunggu saja berita yang sahih kat media massa barulah kita boleh nilai apa yang terjadi sebenarnya. 

Moga semua yang terlibat dalam keadaan selamat dan takziah buat keluarga mangsa terkorban. 

1 ulasan:

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com