Logo KBBA

terkini dan sensasi

Selasa, 18 Oktober 2016

Tak makan nasi ke?

Assalamualaikum...(^ ^)

Ada kawan tanya.. "Kau tak makan nasi ke Mas sejak mula diet ni? Hari² aku tengok kau upload gambar kau makan sayur dengan buah je!"


Hehehee takdelah sampai tak makan langsung. Mas makan bila rasa teringin atau seminggu sekali je. Kalau tak makan Mas gantikan dengan roti gandum penuh atau cereal. Dua² ni pun sumber karbohidrat dan banyak serat, jadi perut memang akan kenyang!

Sekarang kalau rasa nak makan nasi Mas akan masak cara sihat, senang je nak buat. Nasi segenggam digoreng dengan bawang putih, bawang merah dan sebiji cili api yang ditumbuk. Mas goreng tanpa minyak dan garam, hanya letak lada hitam, serbuk cili dan herba thyme. Kalau nak ada sumber protein sikit letaklah ayam, udang atau telur. Pastu campurkan dengan 2-3 jenis sayur seperti carrot, brokoli dan baby tomato. 


Haaaaa 5 minit jer dah siap! Ehhh sedap ke Nasi Goreng tak letak garam? Sedap tau, rasa manis² sayur tu dan pedas lada hitam dan serbuk cili tu. Alhamdulillah tekak Mas boleh telan, yang penting sedap dan berkhasiat!

Jadi sapa kata orang diet tak boleh makan nasi. Boleh tapi sukatan nasi kena segenggam, jangan 2 senduk pulak. Lagi bagus guna beras perang, pastu masak dengan cara yang sihat dan berkhasiat!

1 ulasan:

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com