mrs secretary

Rabu, 9 November 2016

Perancangan cuti 2017

Assalamualaikum...(^ ^)


Haaaa kurang 2 bulan lagi nak habis tahun 2016, pastu melangkah kita ke tahun 2017. Mas seperti biasa setiap kali tiba tahun baru wajib buat perancangan cuti. Yelah kan, Mas ni kerja dan husband pun kerja. Pastu tahun depan pulak tiga² anak dah sekolah, jadi kenalah rancang cuti dengan teliti! 

Setiap tahun Mas diperuntukkan 30 hari cuti rehat, pastu tambah cuti umum untuk Putrajaya sebanyak 18 hari. Pastu ada jugak gantian cuti umum kalau cuti tu jatuh pada hari Ahad.

Jadi untuk selarikan hari bekerja dan cuti kenalah rancang. Biasanya awal Januari, Mas akan amik cuti sehari atau 2 hari untuk uruskan persekolahan anak². Lagilah tahun depan Airis baru nak masuk sekolah, memang wajiblah ambik cuti! 


Pastu ada jugak perancangan cuti untuk balik kampung dan pergi jalan². Macam tahun 2017 cuti umum untuk Tahun Baru Cina tu agak panjang dan bersambung dengan Hari Wilayah, bolehlah balik kampung. Untuk jalan² pulak Mas ada rancang nak pergi bercuti ke Terengganu. Jadi rancang siap² bulan bila nak pergi dan berapa hari nak cuti. Walaupun kos taraf hidup makin tinggi kena jugaklah terapikan diri dan keluarga dengan bercuti. Kumpullah duit kan?

Yang paling penting ialah perancangan cuti untuk Hari Raya Puasa dan Raya Haji. Aidilfitri memang wajib Mas ambik cuti seminggu dan Aidiladha memadai 2-3 hari je. Kalau tak rancang nanti tetiba tak cukup cuti nak balik raya, haaaaa nangis!

Bila dah peruntukkan cuti dirancang ni barulah ada baki untuk cuti yang tidak dirancang seperti kecemasan, anak sakit dan ada urusan peribadi. Penting jugak cuti tak dirancang ni sebab kita tak tahu kemungkinan yang berlaku. 

Kawan² dah buat perancangan cuti ke untuk tahun 2017?

2 ulasan:

  1. mmg banyak cuti bersambung tahun depan.. kena adjust betul2 ... nnt ada yg berebut cuti dgn member ofc yg lain.. hehe

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com