mrs secretary

Jumaat, 18 November 2016

UPSR merundum

Assalamualaikum...(^ ^)

Terkejut jugak bila baca, memang banyak perbezaan dari zaman KBSR dulu. 


Tapi biasalah kan bila format peperiksaan berubah memang akan pengaruhi keputusan. Maklumlah pelajar baru nak hadam, tak kan kita nak jangka dapat keputusan yang meletup! Tengok masa PMR diubah ke PT3 dulu, teruk juga keputusannya. Tapi lama kelamaan meningkat semula setelah pelajar dapat fahami lebih jelas format pembelajaran. 

Cuma kita sebagai ibu bapa kena bagi galakan pada anak untuk lebih berusaha. Bukan nak paksa dan letak harapan tinggi tapi target tu kena ada. Macam Mas masa Atikah ambik UPSR tahun lepas, Mas suruh dia target dulu dapat 5A. Dapat atau tidak belakang kira, yang penting ada target nak capai dan ia sebagai pembakar semangat!

Tapi kalau tak capai jangan kecewa dan putus asa sebab dah usaha. Sama jugak macam ibu bapa, jangan marah atau salahkan anak kalau mereka tak dapat semua A. Sekurangnya kita dah nampak anak berusaha sehabis baik! 

Apa pun semua peperiksaan penting dan sememangnya kita sebagai ibu bapa nak anak² dapat keputusan cemerlang. Tapi ingat kena tahu jugak tahap kemampuan anak! 

Tahniah pada cikgu yang mengajar, ibu bapa yang mendidik dan semua pelajar UPSR 2016. Anak² tak dapat semua A tak bermakna berakhirnya perjuangan mereka di arena persekolahan, banyak lagi yang perlu ditempuhi! Sekolah dimana² pun takpe, janji dapat belajar dengan sempurna. Anak Mas dapat 5A pun sekolah biasa je!

3 ulasan:

  1. ermmmmmmmmm kesan percubaan format baru

    BalasPadam
  2. Kata seorang cikgu, sistem kali ini lebih berkualiti. Yang dapat 5a tu betul betul berkualiti. Wallahualam.

    BalasPadam
  3. Memamg susah kata nyer this year.
    So anak2 thn depan kena prepare from now la ekk...

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com