Terkini dan Sensasi

Jumaat, 23 Disember 2016

Pilihlah gaya hidup sihat

Assalamualaikum...(^ ^)

Dapat perkhabaran ada sahabat Mas disahkan ada kencing manis, seusia dengan Mas pulak tu. Sekarang hari² kena cucuk insulin, makan ubat dan kena kawal diet. Takut pulak Mas dengar dan simpati jugak dengan dia. Moga diabetesnya dapat dikawal dan dia sentiasa sihat.

Bila dengar cerita sebeginilah yang buat Mas lebih utamakan kesihatan dan memilih untuk amalkan gaya hidup sihat. Kalau ikutkan apa saja penyakit yang bakal kita hadapi berpunca dari pemakanan. Bukan tak boleh makan tapi perlu seimbang dan banyakkan makanan yang sihat. Mas makan jugak Nasi Lemak dan Roti Canai tapi tidak selalu, bila rasa teringin saja! Pastu jangan lupa bersenam sebab senaman akan membantu untuk kita kekal sihat dan aktif.


Sekarang Mas lebihkan makan sayur-sayuran, buah-buahan, minum Green Juice setiap hari, kurangkan garam, lemak dan minyak, tak minum air manis serta amalkan detox. Alhamdulillah apa yang Mas amalkan banyak membantu! Mas berjaya kurangkan berat badan dari 84kg ke 65kg, BMI pun jadi normal dari yang dulunya obesiti. Pastu baru² ni Mas ada buat scan jantung dan syukur Mas bebas dari sebarang penyakit jantung. Check tekanan darah dan gula dalam darah pun semuanya normal. 

Jadi tak salah kalau kita cuba kurangkan atau lupakan makanan² yang manis, berlemak, tinggi kandungan garam dan kolestrol tu. Tak jadi apalah kalau tak makan pun! Memanglah sedap tapi kadang yang sedap itulah memudaratkan. Bila dah terbiasa nanti ia akan jadi kebiasaan.


Pilihlah gaya hidup sihat. Dari sihatlah kita akan cantik, kurus, menarik dan bebas dari penyakit! 

4 ulasan:

  1. Senaman pun salah satu perkara penting.. Papepun, kena seimbang.. Makanan kena seimbang.. Minuman seimbang.. Gaya hidup seimbang.. :)

    http://www.reenri.com

    BalasPadam
  2. mcm best dpt turun kg tu..js tah bila asyik sedap jer nmpk makanan huhu

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com