Logo KBBA

Selasa, 27 Disember 2016

Xpedisi pendakian Bukit Broga

Assalamualaikum...(^ ^)

Puncak Broga telah ku tawan!

26/12/2016, berjaya akhirnya Mas, husband dan anak² mendaki Bukit Broga. Memang dah lama teringin nak daki, kalau boleh sebelum berakhir tahun 2016. Akhirnya keinginan itu terlaksana setelah puas pujuk husband, hehehee! Dia tak nak bukan apa, sebab takut kena dukung Airis sepanjang pendakian. Tapi takpe Mas kata, kita daki perlahan²lah. Lagi pun anak² dah teruja nak pergi, akhirnya dia setuju.

Jadi pagi semalam selepas Subuh kami gerak dari rumah, dan sampai kat sana jam 6.30 pagi. Masa tu tempat parking dah penuh dengan kereta, maklumlah hari cuti jadi ramai yang nak mendaki. Bayaran parking RM3, dan jangan risau sebab parking memang luas. Pastu sekarang nak daki Bukit Broga pun dah dikenakan bayaran, RM1 untuk seorang.

6.45 pagi pendakian kami pun bermula. Masa tu agak gelap lagi, kami hanya gunakan lampu handphone untuk suluh jalan. Agak mencabar dan licin jugak trek sebab malam tu hujan kan. Tapi kami tetap berjaya sampai ke puncak walaupun berapa kali berhenti sebab husband semput jugak dok dukung Airis. Separuh jalan je dia seronok nak jalan sendiri pastu mengadu Airis penatlah. Akhirnya babah kena dukung, dengan mama dia tak mau. Hahahaa selamat mama!

Atikah dengan Arfan memang lagi teruja, laju je mereka mendaki. Bila tanya penat ke? Jawapnya tak penat pun, seronok sangat! Tapi nak naik dan turun dari puncak pertama ni memang agak mencabar sebab bukitnya tegak 90 darjah. Kena lebih berhati² sebab trek tanah kan, jadi licin sangat. Kena sentiasa pegang tali yang disediakan.

Kami tiba di puncak pertama jam 7.30 pagi dan lepak kat situ selama ½ jam. Kemudian teruskan pendakian ke puncak kedua. Alhamdulillah jam 8.15 pagi kami berjaya berada di puncak Bukit Broga. Fuhhh tak tergambar dengan kata² masa tu, puashati sangat! Walaupun hanya bukit tapi yelah bukan senang nak mendaki dengan anak² kan? Keselamatan mereka kita kena utamakan.

Kami habiskan masa hingga jam 9.30 pagi di puncak Bukit Broga sambil menikmati udara yang segar dan permandangan indah serta bergambar sepuas²nya. Nasiblah masa tu cuaca baik, redup je. Jadi memang seronok lepak kat atas tu, nyaman sangat!

Itulah kisah xpedisi pendakian kami ke Bukit Broga. Tanya husband seronok tak, seronok katanya tapi kalau nak daki lagi kena tunggu Airis besar. Tak larat abang nak dukung dia, semput! Hahahaa, takpe bang jangan serik. Itulah pengalaman dan kenangan manis kita dan anak².

3 ulasan:

1. Macam-macam gambar aksi diambil atas puncak Broga..best sgt!

BalasPadam
  2. hahah bistu dukung airis sampai atas ker... teringin gak nak naikk.....

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.