mrs secretary

Ahad, 29 Januari 2017

Bila banjir mula surut

Assalamualaikum...(^ ^)

Alhamdulillah hari ni air dah mula surut, walaupun perlahan je surutnya tapi legalah sebab banjir dah beransur pulih. Mujurlah air tak naik seperti tahun 2014, kalau tak terpaksa kami berpindah. Kali ni air hanya memenuhi rumah dapur lebih kurang 2 kaki.


Bila air dah surut ni aktiviti paling seronok dilakukan ialah menahan jaring. Masa inilah ikan banyak bermain di kawasan air. Husband Mas siap beli 2 set jaring untuk tangkap ikan. Tengahari tadi dah siap pasang jaring dalam air banjir di kawasan depan rumah. Esok pagi baru angkat jaring tu, harap mengenalah 3-4 ekor ikan lampam atau ikan kerai. 



Pastu lagi satu aktiviti yang seronok ialah mandi air banjir. Masa air mula surut ni air agak bersih sikit, jadi Mas beranilah bagi anak² mandi. Tapi mereka mandi kat kawasan cetek yang dekat dengan rumah je. Mas pun pantaulah mereka sepanjang masa mandi tu, takdelah biarkan. Seronok² jugak tapi keselamatan mereka tu penting. 


Sekarang air kat rumah dapur pun dah takde dan kami pun dah mula cuci. Harap esok air akan surut sepenuhnya dan dapatlah kami siapkan cuci. Pastu bolehlah pulang ke rumah dengan senang hati! 


1 ulasan:

  1. rumah sapa mas? orang tua erk.. kat mana? alahaii... sabor yer

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com