Terkini dan Sensasi

Khamis, 19 Januari 2017

Bila gaji awal

Assalamualaikum...(^ ^)

Fuhhh ramainya orang beratur kat mesin ATM pagi tadi, tengok² macam semua orang gomen je. Hahahaa, memanglah kan? Bulan ni orang gomen gaji awal, kan hujung bulan nak sambut Tahun Baru Cina. Apa lagi senyum lebarlah!

Sebenarnya Mas tak suka sangat kalau gaji awal ni, cepatlah pulak rasanya duit habis. Bukannya ada shopping sakan atau berbelanja bukan² tapi banyak kepada keperluan seharian dan minyak kereta ulang alik kerja. Ini nasiblah selepas 15hb gajinya, kalau awal lagi dari tu lagi sakit. 


Tapi gaji awal atau lambat pokok pangkal pada kita jugak untuk uruskan perbelanjaan tu. Jangan bila gaji awal kita buat² lupa atau sengaja lambat²kan bayar bil. "Alahhh lambat lagi hujung bulan, belanja dululah duit tu. Nanti dapat duit lain ganti semula." Haaa jangan camtu, kes naya namanya. Apa kata selesaikan saja bil² dan hutang piutang walaupun gaji awal, takdelah terlepas bayar pulak nanti. Kalau ada lebihan dari gaji tu barulah belanja. 

Macam Mas dan husband, gaji awak ke lambat ke bil² kena bayar dulu. Biarlah due date lambat lagi, tak salah kalau bayar awal kan? Lagi pun Mas memang dah siap buat senarai perbelanjaan setiap bulan supaya lebih sistematik Mas berbelanja. Sangat membantu tau sebab ngam² nak ke gaji bulan depan duit tu mencukupi! 

Kalau nak keluar bersukaria atau jalan² biasanya kami tunggu dapat duit sampingan dari part time. Ada untung besar bolehlah, kalau takde dok diam². Tapi untuk simpanan tetap Mas tak lupa dan sekarang dah lebih konsisten menabung. Walaupun tak banyak tapi bolehlah digunakan untuk pelajaran anak² dan belanja di waktu kecemasan. 

Jom shopping! Ehhhhh bayar bil dulu Mas oiiiii. 

1 ulasan:

  1. kalau setiap bulan gaji sama tarikh ok lagi, kalau kena tunggu lebih sebulan sakit gak lah..huhu

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com