terkini dan sensasi

Khamis, 23 Februari 2017

Bila pembelajaran anak² makin canggih

Assalamualaikum...(^ ^)

Balik je dari sekolah, "Mama, Arfan kena buat kerja dalam Frog VLE. Cikgu dah tunjukkan cara nak buat, dia suruh siapkan kat rumah."

Haaa tercenggang mama kau, apa dia Frog VLE ni? Sejenis katak kah? Hahahaa tak boleh blah mak kau kan? Serius kawan², sistem pembelajaran anak² sekarang dah lebih canggih. Jadi sebagai ibu bapa kita kena tahu dan peka pasal semua ni. Jangan pandang sambil lewa je! Sebelum tu mari Mas bagitau sikit apa ke dia Frog VLE ni, supaya takde yang terfikir ia sejenis katak macam yang Mas fikir.


Apa itu Frog VLE? 
Persekitaran Pembelajaran Maya Frog (VLE) adalah satu sistem pembelajaran berasaskan web yang menyerupai dunia pembelajaran sebenar dengan mengintegrasikan konsep pendidikan konvensional dengan kaedah maya. Ia merupakan program 1BestariNet oleh KPM.

Sebagai contoh guru² dapat memberi tugasan, ujian dan menyemak tugasan secara maya, sementara pelajar dapat menghantar tugasan dan menyemak markah menerusi VLE.

Haaa itulah maksud dan kaedahnya. Jadi bila Arfan kena buat tugasan kenalah install aplikasi VLE tu mengikut nama sekolah anak². Nanti dia akan masukkan ID dan password yang cikgu dah beri. Pastu barulah boleh siapkan tugasan yang telah diberikan. Bila dia dah tunjukkan tu barulah mamanya ni faham, kalau tak memang tak tahu langsung. 

Lagi satu memang wajiblah kat rumah ada sebiji komputer atau laptop untuk mudahkan anak² buat tugasan ni. Mas ni nasiblah ada tab, dapat jugak bantu Arfan. Kalau tak terpaksa ke cyber cafe untuk selesaikan tugasan tu. Nampak gayanya kena beli laptop baru ni, wajib ada untuk pembelajaran anak² yang dah semakin advance ni.


Ini contoh² tugasan yang Arfan kena buat, haaa dah macam budak universiti.

1 ulasan:

  1. Fuiyooo, cenggini anak2 masa depan akan study....
    Very advance ...
    Cheers.

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com