terkini dan sensasi

Rabu, 8 Februari 2017

Kembali berbento

Assalamualaikum...(^ ^)

Lama jugak tak rajin berbento ni, dekat sebulan rasanya. Tapi sejak minyak naik harga dan harga makanan pun makin mahal, lebih baiklah masak sendiri. Modal beli bahan² dalam RM30 ke RM40 untuk seminggu makan. Memang lagi jimat sebab kalau Mas beli makanan kat kafe satu hari tak kurang RM10 untuk sarapan dan lunch. Kalau buat bento, Mas masak siap² untuk sarapan dan lunch. 


Bagus berbento ni, selain boleh jimat kita boleh jugak kawal pemakanan dan kembali kawal diet. Memang kalau beli di kafe Mas akan kawal jugak tapi nak eat clean tu payah sikit sebab pengawalan garam, minyak dan gula tu tiada. Bila sediakan sendiri memang eat clean habis, garam dan minyak tak ambik. Pastu setiap hari ada sayur dan serat. Air pulak hanya green juice dan air detox. 

Lagi satu nak sediakan bekal atau bento ni kena ada 200% aura rajin dan 200% idea menu apa nak buat. Kalau malas dan tak tahu nak masak apa memang tak jadi punya, jawapnya bawa bekal kosong dan tapau je kat kafe. Aura rajin tu ialah kena rajin bangun awal pagi, paling awal pun jam 5 pagi. Macam Mas bangun jam 4.30 pagi, baru sempat nak siapkan semuanya. Idea apa nak masak pulak sebelah petang Mas dah fikir bekal apa nak bawa esok. Biasanya Mas masak ringkas je, janji kenyang! 

Inilah bento Mas dari Isnin hingga hari ni. Semuanya mudah dan cepat disediakan, 15 minit ambik masa potong² bahan dan 15 minit ambik masa nak siapkan. Yang penting sedap, sihat dan kenyang!




3 ulasan:

  1. air hijau tu ape yea?ayam tu grill je ea..meh la share resepi

    BalasPadam
  2. segarnya salad tu...lapaorrrr T_T

    BalasPadam
  3. Haha .. pertama kali saya dgr perkataan bebento ni. Vokab baru buat saya. Bento = bekal. Nanti nak try guna perkataan ni.

    Blog House Husband - Kerja Dari Rumah

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com