mrs secretary

Isnin, 27 Februari 2017

Mesti curi masa untuk anak²

Assalamualaikum...(^ ^)

Dilema mak bekerjaya macam Mas ni ialah nak luangkan masa untuk anak². Mas tak taulah ibu lain yang bekerjaya camne, tapi Mas selalu rasa tak cukup je masa untuk anak² terutama hari bekerja. Kalau hari minggu atau cuti umum tu memang banyak masa sebab seharian Mas di rumah. Tapi walau camne pun Mas tetap kena pandai curi masa tu, walaupun hanya sejam. Mas tak nak anak² rasa mama tak pedulikan mereka!

Mas ni jam 6.20 pagi dah keluar bekerja, masa tu anak² masih tidur lagi. Hanya sempat salam cium mereka dan cakap mama nak pergi kerja dah. Pastu bila balik kerja jam 5.30 atau 6 petang barulah sampai rumah, masa tu dah sibuk nak mandi, kejar nak solat Asar dan selesaikan apa yang patut untuk kerja rumah. Anak² pulak sibuk bermain dengan kawan² dekat luar rumah, jadi memang takde masa lagi untuk mereka.


Dari jam 8-9 malam itulah Mas akan luangkan masa untuk mereka, walau rasa penat atau takde mood camne pun kena jugak curi masa tu. Tanya mereka ada homework tak, buat apa kat sekolah hari ni dan macam² lagi. Kalau anak² ada homework Mas akan luangkan masa tu untuk bantu mereka siapkan homework, tapi kalau takde ajak jelah mereka ulangkaji. Ataupun menonton TV bersama² sambil borak² dan makan².

Cuma ada terkadang tu terleka jugak dok layan handphone, pastu si Airislah suka tegur! Masa tu termalu sendirilah dengan anak². Terus campak tepi handphone dan bagi tumpuan dekat mereka. 

Macam Airis dia kecil lagi jadi senang nak ajak borak² dan main, tapi abang dan kakaknya yang dah besar tu susah sikit. Maklumlah dah besar suka sangat buat hal masing². Yelah anak² dah remaja ni lain sikit karenah dan emosi mereka, tersalah sikit nanti memberontak pulak. Jadi Mas yang kena selalu banyak bertanya itu ini dan kena selalu luangkan masa untuk mereka.

Ingat jangan jadikan alasan kita bekerjaya tak boleh luangkan masa dengan anak² tapi kita kena dan mesti curi masa untuk anak²!

2 ulasan:

  1. Betul tu.

    Jgn sampai kerjaya menjadi benteng kepada hubungan keluarga.

    BalasPadam
  2. betul kak. tp kdg kita nak rehat, xperasan yang anak2 nak kita time cuti. huwaa rasa bersalahnya

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com