Terkini dan Sensasi

Jumaat, 5 Mei 2017

Kawal diet semasa hamil

Assalamualaikum...(^ ^)

Ramai beranggapan bila mengandung kita boleh makan apa sahaja, tak perlu nak diet² dan kawal pemakanan. "Ala makan berdua, kenalah makan banyak. Kalau kawal diet camne anak nak membesar!" "Ala aku takde apa² masalah masa mengandung jadi tak perlulah kawal² makan ni!"

Salah tanggapan tu, sebab masa mengandung banyak faktor risiko yang bakal kita hadapi terutamanya dari pemakanan. Memang kita takde masalah masa kandungan lepas tapi siapa tahu mengandung kali ni ada masalah. Lagi pun sekarang faktor risiko yang paling utama sering dihadapi ibu hamil adalah kencing manis ketika hamil dan darah tinggi. Kalau tak kawal pemakanan dari awal, mana tau kita bakal hadapi masalah² ini.

Mas pernah ada kencing manis ketika hamil masa mengandungkan Airis tahun 2012. Masa tu memang kena kawal diet sehabis baik, tak boleh makan sebarangan. Siap kena jumpa Dietician lagi untuk diberi kaunseling berkaitan pemakanan sesuai untuk ibu hamil yang ada kencing manis. Gula, garam, minyak dan lemak tu semua memang kena kawal dan kalau boleh elakkan. Nasi pulak kena makan sekali sehari je tau! Lapar jangan cakaplah, tapi demi nak kawal gula dalam darah tu kena hadap jugak. Kalau tengah malam lapar teguk jelah air kosong banyak²! Haaaaa bukan senang tau, lagilah mengandung dah berumur memang mudah masalah² ni kena pada kita. 


Sekarang Mas dah mula kembali makan secara sihat dan kawal diet, awal² mengandung dulu memang bedal je apa saja. Risau jugak akan hadapi masalah nanti, jadi gigih bangun jam 5 pagi sediakan bekal makanan sihat. Air manis pun tak minum, teguk air detox lemon je. 

Jadi jangan ingat mengandung tak perlu kawal diet tau, penting untuk kesihatan kita dan anak yang dikandung. Moga anak Mas membesar dengan sihat!

2 ulasan:

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com