terkini dan sensasi

Jumaat, 12 Mei 2017

Mama, Airis ada periksa!

Assalamualaikum...(^ ^)

Alahai bila anak kita umur 5 tahun kata dia ada peperiksaan rasa macam, "Alaaa boleh ke anak aku jawap soalan periksa ni!" Yelah zaman kita dulu masuk darjah satu baru tahu apa itu peperiksaan kan? Pastu pelajaran dahulu takdelah sehebat pelajaran sekarang, jadi itu agak merisaukan kita jugak.


Tapi Mas tahu, Insya Allah dia boleh buat. Lagi pun cikgu² dah banyak bantu dan ajar yang terbaik untuk anak² kita. Sebagai ibu bapa kita cuma kena bantu mereka ulangkaji di rumah sebelum tiba hari periksa. Airis pun Mas tengok seronok nak periksa, balik dari sekolah terus bagitau dia ada exam. Terus cakap, "Airis kena belajar ni mama, nanti tak boleh jawap periksa!" 

Hehehee, kemain lagi dia. Itu masa dia rajinlah, memang tak sabar² nak buka buku dan belajar. Cuba datang mood malas dia, penat jelah dia cakap pastu pergi main. Tapi takpelah kan, Mas tak nak paksa dan desak dia. Ajak elok² dan kena masa yang sesuai pasti dia nak belajar punya, kalau kita paksa dan berkeras pun tak guna jugak kan? Nanti anak² jadi stress dan takde mood, terus hilang tumpuan serta ganggu pembelajaran dia.

Haaaaa Airis, jom study! Minggu depan nak exam ni. 


2 ulasan:

  1. adoiiiii seramnya tgk ,kecik2 dah periksa huhuuu zaman humaira cam ne la,kita lak yg stress ni

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com