terkini dan sensasi

Rabu, 17 Mei 2017

Pengalaman menjadi seorang Guru

Assalamualaikum...(^ ^)

Baru semalam harinya, jadi sempat lagi Mas nak ucapkan Selamat Hari Guru buat para pendidik. Kita sebagai ibu bapa pun guru jugak kan, sebab mendidik dan mengajar anak² di rumah. 

Bila sebut hari guru terus terkenang zaman sekolah, rindu kawan² dan cikgu² yang mengajar. Cikgu² Mas dulu semuanya garang², pantang buat salah memang merahlah tapak tangan kena rotan. Tak cukup dengan rotan kena denda berdiri tengah padang dan cuci tandas lagi. Tapi kegarangan cikgu itulah buat Mas cemerlang dalam pelajaran dan jadi insan yang berjaya sekarang.


Mas pun pernah ada pengalaman jadi guru, 2 bulan jadi cikgu ganti. Mula² kawan tawarkan tu macam nak tak nak je, tapi fikirkan tengah menganggur jadi Mas ambik ia sebagai pengalaman. Masa tu jugak mengandungkan Atikah 7 bulan, jadi gagahkan diri demi nak merasa camne jadi seorang guru. 

Mas jadi cikgu ganti kepada murid² tahun 1 hinggalah tahun 3, dan matapelajaran yang diajar ialah Bahasa Melayu dan Matematik. Fuhhh memang satu pengalaman yang indah, mencabar, seronok dan kadang² hilang sedikit kesabaran pun ada. Mana taknya nak mengadap lebih kurang 35 orang murid dalam satu kelas yang ada pelbagai karenah. Ada yang tak tahu langsung membaca dan menulis walaupun dah darjah 3, ada yang nakal sampai boleh lari keluar ikut pintu belakang masa kita tengah mengajar dan ada jugak yang hari² mak kena tunggu kat tingkap sebab tak mahu kena tinggal.

Haaaaa macam² kan, jadi Mas memang pujilah sifat sabar dan berdedikasi seorang guru tu mendidik murid² setiap hari. Mereka bagi sepenuh komitmen dan tanggungjawab walaupun terpaksa berdepan dengan pelbagai karenah dari segelintir anak murid. Memang pengalaman berharga Mas menjadi guru, walaupun hanya 2 bulan akan diingat sampai bila².


Tapi bila Mas nak berhenti sebab dah habis tempoh 2 bulan tu, memang sedih. Sebak wooo nak berpisah dengan anak² murid yang kita dah kenal walaupun ada sesetengah tu kadang² buat kita geram. Yelah kan, kita dah ajar dan didik mereka seperti anak² sendiri mau tak sedih. Moga anak² murid tu ingat Cikgu Mas sampai bila², hehehee!

2 ulasan:

  1. sama, pernah jadi guru ganti dua bulan juga..tp sekolah rendah...banyak kenak sabar nak jadi pendidik ni.

    BalasPadam
  2. pernah cita2 nak jadi cikgu..tapi tak kesampaian..haha

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com