Logo KBBA

terkini dan sensasi

Khamis, 15 Jun 2017

Perginya mereka di bulan Ramadhan

Assalamualaikum...(^ ^)

Bila dah masuk 20 Ramadhan ni hati tetiba jadi sayu, lagi 10 hari je kita akan berada di bulan mulia ni. Mula terfikir cukupkah amalan yang dibuat dalam bulan Ramadhan ni, diterima tak amalan kita? Moga segala amalan yang kita amalkan diterima dan diberkati oleh Allah SWT! 

Satu lagi yang buat hati Mas sayu ialah bila teringat kenangan bersama arwah abah mak, terlalu banyak yang indah. Mana taknya setiap kali puasa dan nak raya merekalah orang paling sibuk, buat persiapan untuk anak². Baju raya kami wajib mak jahit sendiri, pastu juadah raya seperti lemang, rendang, dodol dan wajik pun wajib abah buat sendiri. Haaaaa seronok sangat masa tu, meriah dari pagi hinggalah ke malam raya!


Tapi keseronokan itu tidak dapat dikecapi selamanya, mereka berdua telah pergi menghadap Ilahi dalam bulan Ramadhan yang mulia. Arwah abah sakit lama, lebih kurang 6 bulan kalau tak silap. Doktor kata masalah hati, lama duduk di hospital tapi akhirnya doktor suruh bawa balik sebab tak boleh buat apa² dah. Lepas 6 bulan terlantar pada 22 Ramadhan 2004 abah pergi meninggalkan kami, sedih wooo lagi 8 hari nak raya masa tu. 

Pastu arwah mak pun sama, dijemput Ilahi di bulan mulia. Mak sakit tak lama, sehari sebelum puasa dia kena serangan jantung secara tiba². Masuk hospital di Temerloh dan koma lebih kurang 2 minggu. Pastu dia sedar kembali dan beransur sihat, jadi doktor benarkan keluar hospital tapi kena rujuk ke IJN. Jadi Mas bawa dia tinggal bersama sebab kat kampung dah tiada siapa², senang sikit nak pantau kesihatan dia. Tapi hanya 3 hari sahaja Allah bagi peluang kami bergembira, berpuasa dan berbuka bersama² mak, pastu tetiba dia kena serangan jantung kali kedua. Terus masuk hospital dan koma lebih kurang seminggu, dan pada 27 Ramadhan 2007 mak pergi meninggalkan kami selama²nya. Allahuakbar lagi 3 hari nak raya masa tu, sedih dan pilu hanya Allah yang tahu.


Hari ni dah 13 tahun abah pergi dan 10 tahun mak pergi, namun rindu pada mereka tak pernah hilang terutama bila tiba bulan Ramadhan. Al-Fatihah untuk arwah abah, Saari bin Sinong dan arwah mak, Faziah bt Abd Rahman. Moga ditempatkan di kalangan para solihin di dalam syurgamu Ya Allah! 

6 ulasan:

  1. Alfatihah buat arwah mak dan abah kak mas .. yg hidup pasti kembali :'(

    BalasPadam
  2. Alfatihah.. arwah ayah pergi mase firstday puasa.. huhuhu

    BalasPadam
  3. Al-Fatihah. Moga roh Arwah dicucuri rahmat oleh-Nya

    Tahun ni tahun kedua IQ tanpa Arwah ummi IQ dan tahun pertama tanpa Arwah suami. sebak.

    BalasPadam
  4. Alfatihah.. tetiba terkenang arwah mak juga huhuu

    BalasPadam
  5. Salam Takziah dan Al-Fatihah ..
    .
    Eraz Fadli
    .
    Entri Terbaru : http://www.erazfadli.com/2017/06/bojen-raya-elak-last-minute.html

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com