Logo KBBA

terkini dan sensasi

Sabtu, 26 Ogos 2017

Hafiz's Cherating Activities : Firefly Tour dan Mangrove River Cruise

Assalamualaikum...(^ ^)

Dua aktiviti ni yang tak dapat Mas sertai masa Family Day KBBA9 di Cherating Beach Resort tu, sedih sangat rasa! Masa tengok tentatif program memang teruja dah nak sertai, tapi bila tau aktiviti tu kena naik bot dan menyusuri sungai terus husband tak izinkan. Yelah dengan keadaan Mas yang dah sarat 8 bulan tu, memang jangan haraplah dia nak bagi. Puas pujuk merayu pun tetap tak jalan, hahahaa! Jadi Mas hanya mampu tengok gambar² keseronokan rakan² blogger lain yang pergi.


Walaupun tak pergi dan rasai sendiri pengalaman tu, Mas nak kongsi jugak cerita tentang aktiviti berdasarkan pengalaman kawan² yang sertai. Boleh baca cerita mereka di Melihat Kelip² di Sungai Cherating dan Hafiz's Cherating Firefly and Mangrove Tour. Kedua² aktiviti ini dikendalikan oleh pihak Hafiz's Cherating Activities, dengan bayaran RM70 korang berpeluang sertai aktiviti menarik ni. 

Sebelum ikuti aktiviti Firefly Tour mereka diberi sedikit taklimat dan penerangan oleh Encik Hafiz mengenai kitar hidup kelip², bagaimana habitatnya, kenapa kelip² berkelip dan banyak lagi. Khabarnya Encik Hafiz ni dah punyai bertahun² pengalaman mengendalikan kelip². Seronoknya mereka dapat ilmu yang berguna dan jugak pengalaman yang berharga.



kredit gambar: Blogger KBBA9

Aktiviti ini hanya dilakukan pada sebelah malam sahaja, mereka dibawa menaiki bot menyusuri Sungai Cherating untuk melihat sendiri habitat kelip². Semasa berada di situ mereka tidak dibenarkan merakam atau mengambil gambar, telefon dan lampu suluh pun tidak dibenarkan. Ini kerana takut kelip² akan rasa terancam dan tidak selesa. Jadi hanya saksikanlah keindahan tu dengan mata dan abadikan kenangan tu di dalam ingatan.


Satu lagi aktiviti ialah Mangrove River Cruise, iaitu pengalaman menyusuri Sungai Cherating untuk melihat sendiri keindahan paya bakau serta hidupan di sana. Dari gambar² yang Mas tengok memang tenang dan damai sangat, sejuk mata memandang keindahan alam semulajadi yang menghijau tu. Jadi dari situ kita kena sentiasa ingat dan sama² jaga serta pelihara alam semulajadi supaya ia kekal hingga ke anak cucu kita.

Tengoklah betapa berharganya pengalaman yang mereka dapat ni.



kredit gambar: Blogger KBBA9

Jadi kalau korang datang ke Cherating wajib tau ikuti kedua² aktiviti ni, memang berbaloi dan puashati. Untuk maklumat lanjut boleh layari:


3 ulasan:

  1. Nanti dah selamat bersalin ajak family dtg lagi Mas.. seronok sangat dua2 aktiviti ni..

    BalasPadam
  2. dulu penah gak nak try nengok kelip kelip ni, tapi bila sampai takut pulak nak naik sampan malam malam gelap lak tuuu hihihi http://sinarcintaku.blogspot.my/2012/06/kelip-kelip-kampung-kuantan.html

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com