terkini dan sensasi

Sabtu, 2 September 2017

Emping Kelapa Gula Melaka

Assalamualaikum...(^ ^)

Korang pernah makan emping tak, samada emping beras atau emping pulut? Ini makanan kegemaran Mas sejak kecil lagi, arwah mak selalu beli dan buat emping tumbuk. Masa tu tumbuk guna lesung kaki, mak beli emping sekilo pastu campur dengan kelapa muda dan gula kabung. Tumbuk bagi hancur sikit pastu makan, perghhh sedap oiii! 

Bila mak dah takde, Mas tak lupa ajar pada anak² untuk cuba makanan tradisi ni. Anak² Mas memang suka, tapi kat bandar susah sikit nak cari emping. Jadi kalau balik kampung mesti Mas akan beli, lagilah mengandung ni teringin nak makan. Terus beli dan buat Emping Kelapa Gula Melaka, Mas guna gula melaka sebab takde gula kabung. Meh tengok resepi dan cara membuatnya, mudah sangat!


Bahan-bahan
1 atau ½ kilo emping beras atau emping pulut
Sebiji kepala parut (guna kelapa yang muda sikit)
1-2 gula melaka atau gula kabung

Cara² membuatnya
Campur emping, kelapa parut dan gula melaka, gaul rata. Gula tu hancurkan dulu sebelum dicampur supaya senang masa nak kisar nanti. Pastu kisar menggunakan blender kering sehingga separa hancur. Kalau tak nak kisar pun boleh, lepas gaul tu nak makan camtu je pun boleh. Ikut kegemaran dan citarasa masing², dua² sedap!



Kemudian dah siap kisar, isikan ke dalam loyang dan tekan hingga ianya mampat. Dah siap dan sedia untuk dimakan bersama secawan kopi panas. Perghhhhh memang sedap, sekejap je boleh habis satu loyang. Selamat mencuba!


1 ulasan:

  1. Selamat tengahari & salam aidil adha

    Wah, nampak gula tu dah tau manis

    tapi lemak manis ni

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com