Logo KBBA

terkini dan sensasi

Isnin, 4 September 2017

Persiapan ke hospital

Assalamualaikum...(^ ^)

34 minggu, fuhhh masa untuk berkemas dan bersiap sedia. Setakat ni dah hampir 90% kelengkapan barang² sendiri dan barang² baby dah siap, cuma ada sikit² lagi yang belum beli. 

Persiapan untuk ke hospital pun dan siap sepenuhnya, beg untuk mama dan beg untuk baby dah siap kemas. Bukannya apa elok siapkan awal, sebab dah nak masuk 9 bulan ni bila² masa je boleh bersalin. Jadi bab ni kena utamakan dulu supaya tak kelam kabut nanti. Bila dah siap kemas terus letak siap² beg tu dalam kereta, dah sampai masanya nanti senang! 


Barang² nak bawa ke hospital tu takdelah banyak sangat, biasanya ikut keperluan semasa. Seeloknya siapkan baju dan kelengkapan secukupnya sebab kita tak tahu samada akan bersalin normal atau operation. Jadi lebih baik bawa lebih kan, untuk persediaan! Inilah antara senarai semak persiapan ke hospital untuk Mas dan baby nanti. 

Barang dan kelengkapan baby
1. Baju - 4-5 pasang 
2. Sarung tangan dan kaki - 3 pasang
3. Kain bedung - 2 helai
4. Kain lampin - 2 helai
5. Barut baby - 3 helai
6. Sehelai tuala mandi dan 2 helai tuala muka
7. Diapers - 10-12 keping (nak bawa 1 pek pun boleh)
8. Toiletteries dan tisu basah

Barang dan kelengkapan Mas
1. Baju lengan panjang - 3 helai
2. Kain batik - 3 helai
3. Stoking tebal - 3 pasang 
4. Tuala mandi dan tuala muka
5. Baju sejuk - 1 helai
6. Pakaian dalam - 5-6 helai
7. Pad - 1 pek
8. Toiletteries


Bagi Mas ini sajalah barang² yang penting, barang² lain seperti makanan atau baju tambahan tu boleh minta husband hantar kemudian bila dah bersalin nanti. Lagi pun kita tak tahu kan berapa lama kena duduk di wad, kalau takde masalah sekejap je tapi kalau ada pasti akan 3-4 hari. Jadi kelengkapan lain tu boleh ditambah ikut keperluan semasa. 

Persediaan dan persiapan ni penting! Walaupun dah banyak kali bersalin tapi kadang kita terlupa, jadi kena ada senarai semak camni untuk memudahkan. Haaaaa Mas bersiap sedia je ni, bulan ni bulan terakhir Mas kerja. 4/10 dah mula cuti bersalin, fuhhhhh kena 100% bersedia mental dan fizikal dah masa tu. Moga Allah permudahkan segalanya!

3 ulasan:

  1. semoga segalanye dipermudahkn ye

    BalasPadam
  2. Kena sedia awal2..masa lya ritu sebulan nak bersalin dah siap2 simpan..pastu nak g mana2 standby buh dlm kereta .. mana la tau kot2 beranak awal.. kena la beringat ..jangkaan tak semestinya betul .. rtu masa akif beranak awal seminggu ..

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com